Ökad risk att krocka med rådjur i maj
Förra året inkom rapporter om 46 000 påkörda rådjur på svenska vägar. Att olycksrisken är hög i maj månad beror bland annat på att bockarna rör på sig i sökande efter nya revir och att getterna söker sig hem till platser där de ska föda sina ungar.
– Olyckor med rådjur är den absolut vanligaste formen av viltolycka. Under maj månad rör det sig om över 150 rådjursolyckor per dag. Framför allt är det i gryning och skymning man bör vara extra uppmärksam på aktivt vilt längs vägarna, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Konsekvenserna av en olycka med rådjur kan bli stora, även om det är ovanligt med dödlig utgång.
– Både förare och bil riskerar att skadas vid olyckorna. Även mindre allvarliga olyckor kan vara mycket obehagliga, särskilt om man har barn med i bilen. Självklart bör man vara försiktig också av hänsyn till djuren, säger Tony Gunnarsson.
Bilisten bör vara uppmärksam på vägarnas sidoområden, särskilt där det saknas viltstängsel. Vägskyltar om varning för djur bör respekteras, då de sitter där de gör av en god anledning. Framför allt är det dock viktigt att tänka på hastigheterna.
– Hastigheten är avgörande när ett rådjur eller annat vilt plötsligt springer ut framför bilen. Ju högre hastighet, desto längre bromssträcka. Vid dålig sikt bör man i ännu högre grad sänka hastigheten. Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter, säger Tony Gunnarsson.
Under 2000-talet har viltolyckorna ökat kraftigt i antal gällande allt klövvilt utom älg. Rådjursolyckorna har ökat med cirka 40 procent på bara ett decennium. Orsakerna till ökningen är en kombination av ökad trafik, växande rådjursstam och brister i infrastrukturen.
– Det är illa att viltolyckorna tillåtits öka år efter år. Det behövs betydligt fler säkra djurpassager och bättre underhåll av viltstängsel, men då måste politikerna skjuta till de pengar som krävs. Fokus på tätortsnära jakt har givit goda resultat i delar av landet. Forskningen visar tydligt att passager och beståndsreduktion är de bästa sätten att minska olyckorna, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Färre väljer ny bil, så köper du begagnat tryggt29.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Färre köper ny bil när ekonomin viker nedåt. Att köpa begagnad bil kan i många fall vara ett billigare alternativ, men kan också medföra massor av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Färre köper och privatleasar ny bil26.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
När konjunkturen vänder nedåt påverkas inte minst sällanköpen av dyra varor som nya bilar. På bilmarknaden är det tydligt att hushållen gjort omprioriteringar och försäljningsminskningen förklaras främst av färre privata kunder. Den största minskningen gäller privatleasingen av nya bilar, konstaterar Riksförbundet M Sverige som har sammanställt statistik från analysföretaget Vrooms månadsrapporter.
Kongressuttalande från M Sverige15.5.2023 13:02:00 CEST | Pressmeddelande
Vid Riksförbundet M Sveriges kongress 11 maj 2023 antogs följande uttalande:
Leasingbolag struntar i branschens goda seder11.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har blivit mycket vanligt de senaste åren. Leasing anses av många konsumenter vara bekvämt och förknippat med stora fördelar, men problemen med privatleasing kan både bli krångliga och dyra. M Sverige kan nu visa* att finansbolagen höjer avgifterna utan förvarning, vilket strider mot branschens goda sed.
Reduktionsplikten i praktiken utraderad 20248.5.2023 13:47:55 CEST | Pressmeddelande
Reduktionsplikten infördes 2018 för att tvinga drivmedelsleverantörer att minska andelen fossilt drivmedel. Redan innan systemet infördes hade branschen på eget initiativ i genomsnitt blandat i nästan en sjättedel HVO i sin diesel. Att sänka kravet från 40 procent 2024 till bara 6 procent innebär i praktiken att pliktens syfte bortfallit. Den skulle lika gärna kunna vara noll, menar Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum