Ökad stålproduktion februari

Under februari ökade Sveriges råstålsproduktion med 2,5 procent enligt statistik från Jernkontoret.

Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under februari 2022 producerades det totalt 398 tusen ton råstål i Sverige. Det är en produktionsökning med 2,5 procent jämfört med februari 2021. Den samlade produktionen av råstål under årets två första månader är 780 tusen ton råstål, vilket är en minskning med 4,5 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

Företagen producerade mer råstål under februari än i fjol men ökningen räcker inte för att kompensera det tillfälliga produktionsbortfallet i januari, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Jernkontoret lanserar Ståldialog – om människorna och idéerna som gör omställningen möjlig27.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu släpper Jernkontoret Ståldialog – ett antal samtal och filmer, samlade på www.ståldialog.se, där Jernkontoret lyfter fram människor och idéer som gör omställningen möjlig. I filmerna möter Jernkontorets vd Annika Roos beslutsfattare inom näringslivet och det offentliga Sverige, och diskuterar organisationernas drivkrafter, politiska beslut som krävs och vad omställningen gör för orter, medarbetare och svensk konkurrenskraft.