Ökad stålproduktion i september

Under september ökade svensk råstålsproduktion med 8 procent. Sammanlagt producerades 918 tusen ton råstål under det tredje kvartalet, vilket är en ökning med drygt 14 drygt procent jämfört med i fjol.

Värmningsugn för göt vid Uddeholms AB i Hagfors. Foto: Pia Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under september månad producerade järn- och stålindustrin i Sverige sammanlagt 420 tusen ton råstål, motsvarande en ökning på 8,0 procent jämfört med september 2020.

Hittills under året har företagen producerat 3 159 tusen ton råstål. Det är 8,6 procent mer än motsvarande period förra året.

Den sammanlagda råstålsproduktionen under årets tredje kvartal landade på 918 tusen ton råstål, vilket är 14,4 procent mer än det tredje kvartalet 2020.

– Trots underhållstopp över sommaren har det varit ett stabilt tredje kvartal, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Järn- och stålindustrin om fem direktiv i Fit for 5529.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Järn- och stålindustrin i Sverige ligger i absolut framkant för omställning mot minskade utsläpp och klimatfrågan står högt på agendan hos företagens ledningar och i styrelserummen, marknadens krav och kundernas efterfrågan driver utvecklingen. Omfattande och överlappande lagstiftning i paketet Fit for 55 riskerar därför att flytta företagens fokus och resurser från åtgärder för klimatet, till efterlevnad av detaljlagstiftning.

Dokumentären "Beyond stål" synliggör kreatörer9.9.2021 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag har Jernkontorets dokumentärfilm ”Beyond Stål” premiär. I filmen, som är skapad tillsammans med modedesignern och stålentusiasten Naim Josefi, berättar en handfull kreatörer om sitt arbete med ett av världens häftigaste material – stålet. Filmen syftar till att lyfta en av de tillgångar som gjort att stålindustrin kunnat växa sig stark i Sverige: människor med rätt kompetens och mycket kreativitet.