Ökade biljettkontroll ett sätt att minska trängseln för UL

UL ökar nu biljettkontrollerna på både bussar och tåg i Uppsala Region för att minska trängseln och säkra en del av intäkterna.

Många resenärer har under våren och sommaren passat på att resa utan giltig biljett. Tillsammans med ett minskat resande under pandemin förlorade UL under våren cirka 1-1,5 miljon kronor om dagen. Samtidigt bidrar fuskåkarna till ökad trängsel.

-Kollektivtrafiken är till för dem som måste åka och som betalar för sig, säger Johan Örjes (C), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Även om siffrorna inte är lika nattsvarta längre riskerar förvaltningen att göra en förlust på flera 100 miljoner kronor i år. En förlust som riskerar, om man inte får ersättning från staten, att utbudet i kollektivtrafiken förändras med färre turtäthet eller indragna linjer.

-       I vanliga fall brukar vi prata om att det är viktigt att man betalar för sig för att vi ska kunna utveckla kollektivtrafiken. Men som läget ser ut just nu, med att det är så förhållandevis många som åker utan att ha giltig biljett handlar det snarare om att bibehålla den trafik vi har idag, säger Nikodemus Kyhlen, marknadschef på Trafik och Samhälle.

-       De som framförallt kommer drabbas om vi skulle behöva dra ner på trafiken är pendlarna, säger Helena Klange, presschef på UL. De som troget köper sina månadskort och behöver kollektivtrafiken för att ta sig till och från sina arbeten. De som har förstått att man bara lurar sig själv om man inte betalar.

Man ska alltid ha en giltig biljett innan man kliver ombord på bussen eller tåget. Om man inte kan uppvisa en giltig biljett får man betala en tilläggsavgift på 1.500 kronor. De utökade kontrollerna startar 1 september och pågår under hela hösten.

Nikodemus Kyhlen, Marknadschef Trafik och Samhälle 018-611 19 06

Helena Klange, Presschef UL, 070-367 73 44.