Ökade boräntor påverkar inte svenskarnas resebeteende

De senaste årens låga boräntor har gett de svenska hushållen mer pengar kvar i plånboken – och många väljer att lägga dessa kronor på utlandsresor. Trots det så uppger färre än var tionde svensk att de kommer göra färre resor än idag när räntorna vänder uppåt och hushållens disponibla inkomst minskar, enligt Tickets Sifoundersökning.

Boende i Sverige reser gärna utomlands, både för att få sol och värme under de kallare månaderna men också för att uppleva äventyr och andra kulturer, äta god mat och koppla av med familjen. Och att resandet är högt prioriterat märks när man frågar svenskarna hur deras resande kommer att påverkas vid ökade räntor och amorteringskrav.

Endast 9 procent av svenskarna uppger att de vid ökade boräntor kommer att resa i mindre utsträckning än de gör idag. Bland de yngre resenärerna i åldern 18-30 år tror fler (14 procent) att de kommer minska antalet utlandsresor. I åldern 51-65 år, då många har en stabil inkomst, tror endast 4 procent att stigande räntor skulle innebära ett minskat utlandsresande.

- Att svenskar gillar att resa är konstaterat sedan länge. Oavsett om man söker sig utomlands för en solsemester eller för äventyr och för att uppleva exotiska länder är många villiga att göra andra ändringar i vardagen för att kunna ha fortsatt möjlighet att resa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.