Ökade möjligheter till distansarbete för privatanställda tjänstemän

Varannan privatanställd tjänstemän har fått nya regler för distansarbete efter pandemin och 65% av dessa får jobba hemma mer idag än före pandemin. Det visar en ny undersökning bland privatanställda tjänstemän som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av TRR, omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

I våras togs de sista restriktionerna efter pandemin bort och fler tjänstemän kunde då återvända till kontoren. TRRs undersökning Insiktskompassen visar att varannan (49%) privatanställd tjänsteman under första halvåret haft en arbetsgivare som har infört nya riktlinjer för hemarbete. 6 av 10 (65%) svarar att de nya reglerna har ökat möjligheten till arbete hemifrån eller på annan plats, jämfört med innan pandemin. Över 1800 tjänstemän har svarat i undersökningen och drygt 7 av 10 tjänstemän (67%) svarar att de är nöjda med arbetsgivarens nya riktlinjer kring distansarbete.

– Pandemin har inneburit ett paradigmskifte gällande synen på det fysiska kontoret. Tjänstemän inom privat sektor uppskattar flexibiliteten och valfriheten som kommer med möjligheten till distansarbete. Det är en viktig insikt för såväl arbetsgivare som anställda kring hur vi skapar ett hållbart arbetsliv på framtidens arbetsmarknad, säger Johan Lagerhäll, vd på TRR.

Nya regler kan öka attraktionskraft

Av de privatanställda tjänstemän i chefsposition som svarat att de har nya regler för hemarbete, säger nästan 8 av 10 (78%) att de nya reglerna kommer att göra företaget mer attraktivt när det gäller att locka till sig kompetenser.

– Ökad attraktionskraft är en insikt från undersökningen som är värd att ta till sig för arbetsgivare som ska rekrytera. I vår undersökning ser vi att möjligheten att arbeta till viss del på distans, är en aspekt som kan påverka vilken arbetsgivare man vill arbeta hos. Att skapa smarta förutsättningar för viss arbetstid på distans kan innebära en konkurrensfördel, säger Johan Lagerhäll.

Få positiva till att arbeta heltid på distans

Det fysiska mötet kollegor emellan är dock fortfarande lika viktigt som förr enligt resultatet i TRRs Insiktskompass. Undersökningen visar att få beslutsfattare tror att vi kommer ställa om till distansarbete på heltid. Varannan (51%) tjänsteman i chefsposition svarar att de är mycket eller delvis tveksamma till att anställa medarbetare som helt och hållet arbetar på distans. Mest positiva till att anställa medarbetare som arbetar på distans är chefer inom Data & IT samt Tjänsteföretag.

Undersökningarna till grund för TRRs Insiktskompass genomfördes av undersökningsföretaget Kantar Sifo april 2022. TRRs Insiktskompass sammanfattar resultatet av totalt 1000 intervjuer med privatanställda tjänstemän, 700 personalledande chefer/tjänstemän i chefsposition och 130 egenföretagare med mer än 5 anställda. Resultaten för chefer och egenföretagare har vägts samman i syfte att analysera och redovisa målgruppen beslutsfattare som helhet. Frågorna i undersökningen är både kvalitativt och kvantitativt ställda, och metoden som användes var webbaserad enkät. Resultatet är statistiskt säkerställt.

Omställningsorganisationen TRR stöttar uppsagda tjänstemän på vägen mot en ny anställning, studier eller att starta eget företag. TRR har 35 000 anslutna medlemsföretag där totalt 950 000 tjänstemän arbetar. Målet är att vägen från ett jobb till en annan positiv lösning ska vara så kvalitativ, effektiv och meningsfull som möjligt. Vi är cirka 270 engagerade medarbetare, som finns över hela Sverige. TRR drivs som en stiftelse utan vinstintresse och initierades 1974 av parterna på den privata arbetsmarknaden, arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och fackförbunden inom PTK. Styrelsen består av representanter för PTK och Svenskt Näringsliv.