Ökade spänningar i Etiopien – etniskt våld och militär upptrappning

I Etiopiens norra region Tigray ökar nu spänningarna mellan regional militär och federala styrkor. Landets premiärminister Abiy Ahmed har beordrat federala trupper att vara beredda, samtidigt som ett undantagstillstånd som ska sträcka sig över sex månader har utlysts i regionen. Bristen på information från Tigray är omfattande och människorättsgruppen Civil Rights Defenders befarar att allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter kan begås.

Civil Rights Defenders följer utvecklingen i Etiopien noggrant, men bilden av vad som sker i den nedstängda regionen kontrolleras just nu helt av den federala regeringen. Genom att stänga ner internet och telefonnät skapar regeringen en situation där det är väldigt svårt att veta om människorättskränkningar begås, säger Gabrielle Gunneberg, Afrikachef på Civil Rights Defenders.

I söndags attackerades invånare i tre byar av en beväpnad rebellgrupp vilket ledde till att minst 54 människor mördades. Offren tillhör den etniska minoriteten Amhara i Oromia-regionen och enligt myndigheterna är förövarna från gruppen Oromo Liberation Army. Attackerna kom endast en dag efter att federala styrkor lämnat området trots att riskerna för våld var överhängande. Premiärministerns oförmåga att stoppa mord, övergrepp och förstörande av hem och byar har varit en faktor som ökat kritiken och pressen på honom under året.

Premiärminister Abiy Ahmed, som förra året belönades med Nobels Fredspris, har nu utlyst undantagstillstånd i Tigray. Regeringen har dock inte gett några detaljer kring vad detta inkluderar, samt vilka fri- och rättigheter som kommer att begränsas. Samtidigt har all flygtrafik stoppats till och från Tigray-regionen. Såväl internet som telefonnät har stängts ner och information om vad som sker i regionen kommer främst från den federala regeringen.

Civil Rights Defenders ser med oro på utvecklingen i Etiopien och uppmanar alla partner att arbeta för att stabilisera situationen. Eskaleringen innebär att demokratiseringen som många hoppats på i Etiopien är allvarligt hotad. Detta är djupt oroande för hela den etiopiska befolkningen och inte minst for det nya och unga civilsamhället som vuxit fram. Det är viktigt att det internationella samfundet vänder sina blickar mot Etiopien och stöttar de aktörer som arbetar för fred och demokratisering innan vi åter har en situation i landet där mänskliga rättigheter placeras långt ner på prioriteringslistan, säger Gabrielle Gunneberg.

Kontaktuppgifter

Mesfin Negash, Africa Programme Officer på Civil Rights Defenders och expert på Etiopien finns tillgänglig för intervju. Ring 076 576 27 62 eller mejla press@crd.org för att boka en intervju.

Civil Rights Defenders i Etiopien

Civil Rights Defenders har bevakat läget i Etiopien under flera år. Vi samarbetar med ett stort antal lokala organisationer och människorättsförsvarare. För att stärka civilsamhällets framväxt stöttar vi unga människorättsförsvarare och genomför bland annat utbildningar inom ramen för digital säkerhet och kapacitetsutveckling.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Protester i Thailand och Stockholm i morgon – kritiken mot thailändska makthavare ökar18.9.2020 14:47:42 CESTPressmeddelande

Protesterna mot den thailändska premiärministern Prayuth Chan-ocha och militärens och kungahusets makt växer. På lördag, den 19 september, väntas ännu en omgång av landsomfattande protester. På kravlistan finns bland annat en ny konstitution, att premiärminister Prayuth Chan-ocha avgår samt att landets lése-majesté lag – som innebär att den som kritiserar kungen riskerar upp till 15 år i fängelse – tas bort.

Sverige bör uttrycka sitt stöd för Internationella brottmålsdomstolen20.8.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I början av mars rapporterade TT att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) beslutat att inleda en utredning om krigsförbrytelser begångna av amerikanska styrkor i Afghanistan. Tidigare har ICC även meddelat att domstolen ska utreda misstänkta krigsförbrytelser i Palestina. Besluten har lett till att USA och Israel utövat kraftiga påtryckningar gentemot ICC, bland annat har USA meddelat att landet kommer att begränsa rätten till, samt dra tillbaka, visum för anställda vid domstolen. Civil Rights Defenders ser allvarligt på hoten om sanktioner och tillsammans med över 100 organisationer runtom i världen har vi undertecknat en skrift där vi uppmanar Sverige – och Romstadgans övriga parter – att visa sitt stöd för domstolen och dess oberoende. – Hot mot domstolen, och restriktioner som förhindrar ICC att utföra sitt arbete, underminerar dess mandat och möjlighet att skipa rättvisa och ge upprättelse för offer för grova människorättskränkningar, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil