Ökade spänningar i Etiopien – etniskt våld och militär upptrappning

I Etiopiens norra region Tigray ökar nu spänningarna mellan regional militär och federala styrkor. Landets premiärminister Abiy Ahmed har beordrat federala trupper att vara beredda, samtidigt som ett undantagstillstånd som ska sträcka sig över sex månader har utlysts i regionen. Bristen på information från Tigray är omfattande och människorättsgruppen Civil Rights Defenders befarar att allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter kan begås.

Civil Rights Defenders följer utvecklingen i Etiopien noggrant, men bilden av vad som sker i den nedstängda regionen kontrolleras just nu helt av den federala regeringen. Genom att stänga ner internet och telefonnät skapar regeringen en situation där det är väldigt svårt att veta om människorättskränkningar begås, säger Gabrielle Gunneberg, Afrikachef på Civil Rights Defenders.

I söndags attackerades invånare i tre byar av en beväpnad rebellgrupp vilket ledde till att minst 54 människor mördades. Offren tillhör den etniska minoriteten Amhara i Oromia-regionen och enligt myndigheterna är förövarna från gruppen Oromo Liberation Army. Attackerna kom endast en dag efter att federala styrkor lämnat området trots att riskerna för våld var överhängande. Premiärministerns oförmåga att stoppa mord, övergrepp och förstörande av hem och byar har varit en faktor som ökat kritiken och pressen på honom under året.

Premiärminister Abiy Ahmed, som förra året belönades med Nobels Fredspris, har nu utlyst undantagstillstånd i Tigray. Regeringen har dock inte gett några detaljer kring vad detta inkluderar, samt vilka fri- och rättigheter som kommer att begränsas. Samtidigt har all flygtrafik stoppats till och från Tigray-regionen. Såväl internet som telefonnät har stängts ner och information om vad som sker i regionen kommer främst från den federala regeringen.

Civil Rights Defenders ser med oro på utvecklingen i Etiopien och uppmanar alla partner att arbeta för att stabilisera situationen. Eskaleringen innebär att demokratiseringen som många hoppats på i Etiopien är allvarligt hotad. Detta är djupt oroande för hela den etiopiska befolkningen och inte minst for det nya och unga civilsamhället som vuxit fram. Det är viktigt att det internationella samfundet vänder sina blickar mot Etiopien och stöttar de aktörer som arbetar för fred och demokratisering innan vi åter har en situation i landet där mänskliga rättigheter placeras långt ner på prioriteringslistan, säger Gabrielle Gunneberg.

Kontaktuppgifter

Mesfin Negash, Africa Programme Officer på Civil Rights Defenders och expert på Etiopien finns tillgänglig för intervju. Ring 076 576 27 62 eller mejla press@crd.org för att boka en intervju.

Civil Rights Defenders i Etiopien

Civil Rights Defenders har bevakat läget i Etiopien under flera år. Vi samarbetar med ett stort antal lokala organisationer och människorättsförsvarare. För att stärka civilsamhällets framväxt stöttar vi unga människorättsförsvarare och genomför bland annat utbildningar inom ramen för digital säkerhet och kapacitetsutveckling.

Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag15.11.2021 12:01:55 CET | Pressmeddelande

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera