Ökar omsättningen med 9 procent: Lidl Sverige växer snabbare än konkurrenterna
Lidl Sverige fortsätter framgångsrikt att utmana det föråldrade livsmedelsoligopolet. Under förra verksamhetsåret ökade omsättningen med knappt 1 miljard till 11 751 miljoner SEK (10 798 MSEK), vilket är en ökning med 9 procent, det visar företagets årsredovisning som blev klar i dagarna. Lidl växte nästan tre gånger snabbare än övriga marknaden.

Lidls marknadsandel ökade under det senaste verksamhetsåret och fler kunder än någonsin besökte någon av livsmedelskedjans butiker runt om i landet. En trend som håller i sig, enligt de senaste siffrorna från GfK för det första halvåret 2020 ökade Lidl Sveriges kundstock med 11 procent.
- Vi är fast beslutna att utmana det befintliga livsmedelsoligopolet utan att det sker på bekostnad av höjda priser för våra kunder. Vi vill att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Trots att det är 17 år sedan vi öppnade vår första butik i Sverige är vi fortfarande utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Under verksamhetsåret 1 mars 2019 – 29 februari 2020 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 11 751 MSEK (10 798 MSEK 2018/2019). Det innebär en ökning på 8,8 procent, jämfört med branschen som växte med 3,1 procent under förra kalenderåret. Medelantalet anställda ökade till 3 247 (3 019). Årets resultat slutade på minus 68 MSEK, efter ett år då stora insatser och investeringar gjorts för att fortsätta växa på den svenska marknaden. Förutom ett nytt centrallager i Örebro fortsätter arbetet med nyetablering av fler nya butiker samt ett nytt huvudkontor i Barkarby utanför Stockholm.
- Vi fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Vi satsar för framtiden. För att kunna växa vidare behöver vi investera i vår infrastruktur, något som sätter spår i resultatet under en tid. Våra konkurrenter har byggt sina butiksnät och sina strukturer under årtionden, ja till och med århundranden. Nu tar vi flera stora, viktiga steg för att möjliggöra framtida tillväxt och ökad lönsamhet, inte minst genom vårt nya centrallager i Örebro, fortsätter Johan Augustsson.
- Kunderna uppskattar Lidl, det ser vi främst genom att vi växer snabbare än övriga branschen och att vi tar marknadsandelar från våra konkurrenter. Våra satsningar på ett bredare svenskt sortiment slår väl ut, avslutar Johan Augustsson.
Under verksamhetsåret öppnade Lidl ytterligare 14 butiker, bland annat i Norrköping, Älmhult, Karlskrona och på Lidingö. Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Trots den stora tillväxten på 8,8 procent har företagets CO2-utsläpp minskat med 4,6 procent. Under 2019 delade Lidl genom Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen ut 10 miljoner kronor för att stödja projekt utanför den egna verksamheten som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring hos konsument.
Läs mer på:
https://om.lidl.se/hallbarhet/hallbarhetsredovisning
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder


Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Når hållbarhetsmål för giftfri textiltillverkning: Lidl i mål i Greenpeace detoxutmaning14.1.2021 11:11:22 CET | Pressmeddelande
I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl Detox Report 2020.
Lidl Sverige sätter vetenskapliga klimatmål21.12.2020 09:50:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science Based Targets Initiative (SBTi). Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet.
Två Lidl-butiker tävlar om titeln Årets Bygge 202117.12.2020 13:51:51 CET | Pressmeddelande
Två Lidl-butiker är med och tävlar om det prestigefyllda priset ”Årets bygge” som belönar samhällsbyggnadsbranschen. Det är de nya butikerna i Visby och Sigtuna Stadsängar som finns med på listan över projekt som gör upp om titeln.
Nu öppnar Lidl på Frölunda Torg10.12.2020 15:47:37 CET | Pressmeddelande
Idag öppnar Lidl en ny butik på Frölunda Torg. Den efterlängtade butiken blir den tredje i Frölunda, och totalt 13:e Lidl-butiken i Göteborg. Göteborgarna erbjuds därmed ännu fler möjligheter att ta del av ett brett sortiment av färska svenska varor och en stor variation av produkter till hem och hushåll.
Lidl samlar in julklappar tillsammans med Allwin8.12.2020 14:07:52 CET | Pressmeddelande
För fjärde året i rad genomför Lidl Sverige tillsammans med Allwin en julklappsinsamling. Ambitionen är att göra julen lite bättre för de familjer som har det svårt och bidra till en godare jul för fler. I Lidls butiker kan kunder och medarbetare lämna in julklappar under större delen av december. Allwin hämtar sedan paketen och delar ut dem till olika hjälporganisationer och kyrkor i Sverige.
Lidl Sverige återkallar Gåsbröst, av varumärke Culinea2.12.2020 15:00:09 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Gåsbröst av varumärket Culinea, efter rutinanalyser har det visat sig att produkten kan innehålla Salmonella.
Luleås första Lidl-butik har öppnat26.11.2020 13:59:10 CET | Pressmeddelande
Idag öppnar Lidl sin första butik i Luleå. Den efterlängtade butiken blir den andra i Norrbotten och erbjuder Luleåborna ett brett sortiment av svenska varor, och självklart – mjölk från Norrmejerier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum