Lidl Sverige

Ökar omsättningen med 9 procent: Lidl Sverige växer snabbare än konkurrenterna

Dela
Lidl Sverige fortsätter framgångsrikt att utmana det föråldrade livsmedelsoligopolet. Under förra verksamhetsåret ökade omsättningen med knappt 1 miljard till 11 751 miljoner SEK (10 798 MSEK), vilket är en ökning med 9 procent, det visar företagets årsredovisning som blev klar i dagarna. Lidl växte nästan tre gånger snabbare än övriga marknaden.
Lidl Sollentuna
Lidl Sollentuna

Lidls marknadsandel ökade under det senaste verksamhetsåret och fler kunder än någonsin besökte någon av livsmedelskedjans butiker runt om i landet. En trend som håller i sig, enligt de senaste siffrorna från GfK för det första halvåret 2020 ökade Lidl Sveriges kundstock med 11 procent.

- Vi är fast beslutna att utmana det befintliga livsmedelsoligopolet utan att det sker på bekostnad av höjda priser för våra kunder. Vi vill att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Trots att det är 17 år sedan vi öppnade vår första butik i Sverige är vi fortfarande utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Under verksamhetsåret 1 mars 2019 – 29 februari 2020 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 11 751 MSEK (10 798 MSEK 2018/2019). Det innebär en ökning på 8,8 procent, jämfört med branschen som växte med 3,1 procent under förra kalenderåret. Medelantalet anställda ökade till 3 247 (3 019). Årets resultat slutade på minus 68 MSEK, efter ett år då stora insatser och investeringar gjorts för att fortsätta växa på den svenska marknaden. Förutom ett nytt centrallager i Örebro fortsätter arbetet med nyetablering av fler nya butiker samt ett nytt huvudkontor i Barkarby utanför Stockholm.

- Vi fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Vi satsar för framtiden. För att kunna växa vidare behöver vi investera i vår infrastruktur, något som sätter spår i resultatet under en tid. Våra konkurrenter har byggt sina butiksnät och sina strukturer under årtionden, ja till och med århundranden. Nu tar vi flera stora, viktiga steg för att möjliggöra framtida tillväxt och ökad lönsamhet, inte minst genom vårt nya centrallager i Örebro, fortsätter Johan Augustsson.

- Kunderna uppskattar Lidl, det ser vi främst genom att vi växer snabbare än övriga branschen och att vi tar marknadsandelar från våra konkurrenter. Våra satsningar på ett bredare svenskt sortiment slår väl ut, avslutar Johan Augustsson.

Under verksamhetsåret öppnade Lidl ytterligare 14 butiker, bland annat i Norrköping, Älmhult, Karlskrona och på Lidingö. Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Trots den stora tillväxten på 8,8 procent har företagets CO2-utsläpp minskat med 4,6 procent. Under 2019 delade Lidl genom Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen ut 10 miljoner kronor för att stödja projekt utanför den egna verksamheten som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring hos konsument.

Läs mer på:
https://om.lidl.se/hallbarhet/hallbarhetsredovisning

Kontakter

Bilder

Lidl Sollentuna
Lidl Sollentuna
Ladda ned bild
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye