Ökat behov av el – vart ska den komma ifrån?

För att fortsätta investera i hållbara samhällslösningar så kommer Sverige att behöva bygga ut elproduktion och elnät. Det är temat när Teknikföretagen onsdagen den 14 april sänder live om framtidens hållbarhetsutmaningar.
I programmet medverkar bland annat Emilia Käck, ansvarig för energi och infrastruktur på Teknikföretagen, Martin Anderlind, chief talent & brand officer, Northvolt, och Emma Wiesner, Europaparlamentariker (C).

I det tredje avsnittet av Teknikföretagens satsning på livesändningar om hållbarhet och möjligheter med anledning av organisationens 125-årsfirande är ämnet elförsörjning.

I programmet medverkar - förutom Emilia Käck - bland andra Truls Borgström som leder arbetet med regeringens Elektrifieringsstrategi, Centerpartiets europaparlamentariker Emma Wiesner som är ingenjör och har en bakgrund inom Northvolt, Northvolts Martin Anderlind, Jonas Eklind från företaget Azelio och Ulf Hellström från ABB. Som vanligt är det journalisten Marianne Rundström som leder diskussionerna.

– Vi har mycket elproduktion i norr men flaskhalsar i elnätet gör att elen inte kommer ner till landets södra delar i tillräcklig utsträckning. Samtidigt ökar nu efterfrågan på el i norra Sverige med anledning av de industriella investeringar som sker där vilket gör att vi på sikt också kommer att behöva bygga ut elproduktionen, säger Emilia Käck som är ansvarig för energi och infrastruktur inom Teknikföretagen.

I sändningen görs bland annat ett besök hos Huddig i Hudiksvall som ligger bakom en lösning som gör att entreprenadmaskiner inom exempelvis grävarbete och underhåll av järnväg och kraftledningar kan drivas av el istället för diesel.

– Jag tror faktiskt att vi är först med en fullhybrid. Det är en laddhybrid som innebär att man kan stå stilla och göra jobb med eldrift istället för att dieselmotorn ska vara igång i flera timmar, säger Huddigs fabrikschef, Erik Molin.

Det är alltså upplagt för spännande möten när Teknikföretagen sänder avsnitt tre av Lösningar Live!

Onsdag 14 april kl 16.00 på www.teknikforetagen.se/live