Ökat nyttjande av fritidsbostäder kan leda till mer omfattande bevattningsförbud i turistkommuner

Förändrat klimat i kombination med nya beteenden för när och hur länge svenskarna besöker turistområden kan ge bestående konsekvenser på vattentillgången. En kartläggning gjord av analys- och teknikkonsultföretaget WSP tyder på att bevattningsförbud och ökad kontroll av vattenförbrukningen kommer krävas allt tidigare på året.

Ökat distansarbete samt ett varmare klimat är faktorer som påverkar vattenförbrukningen i svenska turistkommuner framöver. Bilden får användas fritt av tredje part.

– Perioden med hög vattenförbrukning är längre än man tror i svenska semesterorter, det är inte bara juli månad som är kritisk. Särskilt under 2020 såg vi att många åkte ut till sina sommarhus och stugor redan vid påsk och stannade där längre perioder, ibland ända till skolstart. Ökat distansarbete samt ett torrare och varmare klimat innebär att den långa perioden med hög vattenförbrukning kan antas bli en realitet som svenska turistkommuner måste förhålla sig till, säger Ida Eriksson, VA-strategisk utredare på WSP.

De tre åren som ingår i WSPs kartläggning har haft olika karaktär. 2018 med sin varma, torra sommar, 2019 med en svalare och mer traditionell svensk sommar samt pandemiåret 2020. Med klimatförändringar och ökat distansarbete kan därför 2018 och 2020 års mätningar med hög sannolikhet representera hur våra framtida somrar kommer se ut.

– Ansvariga hos kommunerna måste vara vaksamma redan tidigt under våren, menar Ida Eriksson. Vädret i april och maj påverkar hur vattentillgången kommer se ut för resten av sommaren. Att tidigarelägga bevattningsförbud och öka bevakning av vattenförbrukningen kan vara avgörande för att bibehålla en god nivå på grundvattenmagasin samt kunna erbjuda en stabil vattenförsörjning under högsäsongen.

Men omfattande och långa bevattningsförbud kan bli besvärligt och opopulärt i längden. Därför menar Ida Eriksson att kommunerna även måste överväga att investera i ökad kapacitet.

– Det är ett dilemma för turistkommuner att avgöra om man ska anpassa kapaciteten för sommarbelastning eller vinterbelastning eftersom skillnaden är så stor. För stor kapacitet under tiden då man har låg förbrukning kan i sin tur leda till kvalitetsproblem, säger Ida Eriksson.

Det går dock att arbeta med att anpassa vattenförbrukningen för att minska topparna. Till exempel genom anvisningar för när under dygnet stora vattenuttag får göras och att erbjuda så kallat tekniskt vatten för bevattning av gräsmattor och liknande.

– Det viktiga är att plana ut kurvan, och det vet de flesta vad det innebär numera. Oftast är det inte den totala volymen vatten som är problemet utan det är att hantera topparna, säger Ida Eriksson.

För mer information, vänligen kontakta;

Ida Eriksson, VA-strategisk utredare
ida.eriksson@wsp.com

Ida Eriksson, VA-strategisk utredare. Foto: Emely Nilsson

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.