Ökat publiksnitt fram till landslagsuppehållet

SHL engagerar och lockar publik till landets SHL-arenor. Jämfört med i fjol har det totala publiksnittet fram till landslagsuppehållet ökat - dessutom ökar nio av 14 klubbar sitt hemmasnitt.

SHL har kommit fram till säsongens första landslagsuppehåll och efter att lagen spelat 15 och 16 matcher återfinns Luleå i topp av tabellen med 31 inspelade poäng, lika många som Frölunda spelat in men norrbottningarna leder tack vare bättre målskillnad.

5528 har i snitt besökt en SHL-match den här säsongen vilket är en ökning från 5454 personer i snitt vid samma tid förra året. Göteborgarna har dessutom bäst hemmasnitt med 9961 personer vid sina sju hemmamatcher i Scandinavium så här långt. Frölundas match mot Linköping förra lördagen är den match som lockat mest publik hittills med 12044 personer, vilket innebar fullsatt. Tvåa i den listan är Djurgården som huserar med ett hemmasnitt på 7000 personer. Nedan visas samtliga klubbars hemmasnitt så här långt in på säsongen och klubbarnas hemmasnitt vid samma tid förra säsongen.

Bästa höstmatchen i Linköping sedan 2013

Totalt har det varit slutsålt vid tio tillfällen den här säsongen.

Värt att notera är att Linköping i matchen mot Djurgården den 30 oktober hade utsålt med 8300 personer. Det var första gången sedan 2013 Linköping stoltserade med en publiksiffra på över 8 000 åskådare i Saab Arena under en höstmatch.

Norrderbyt mellan Skellefteå och Luleå lördagen den 4 november  innebar lapp på luckan i Skellefteå Kraft Arena med 5801 personer på plats. I samma omgång fyllde Örebro Behrn Arena när 5500 personer såg matchen mot Brynäs. Närkelaget fyllde även arenan i mötet med Färjestad den 18 oktober och mot Djurgården  22 september.

Mora hade fullsatt arena under lagets säsongspremiär och den 29 september i förlängningssegern mot Brynäs, 4500 personer hade letat sig till JALAS Arena vid båda tillfällena.

Luleå har fyllt sin arena, Coop Norrbotten Arena, vid två tillfällen. I säsongspremiären mot Brynäs och i derbyt mot Skellefteå 27 september.

Ökat publiksnitt för nio klubbar

Totalt har nio av 14 klubbar ökat sitt hemmasnitt jämfört med första landslagsuppehållet i fjol. Dessutom har nykomlingen Timrå lockad mer publik än vad Karlskrona gjorde fram till uppehållet i fjol. Karlskronas hemmasnitt låg vid uppehållet i fjol på 3526 att jämföra med Timrås hemmasnitt på 4175.

Statistik finns på https://www.shl.se/statistik/matcher?season=2018&gameType=regular