Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari

Dela

Söndagen den 15 december 2019 började nya Mälartåg att trafikera Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm. Nu utökas trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer.

Mälardalstrafik har nu tagit emot fler Mälartåg vilket möjliggör att utöka trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer per vardag från och med den 10 februari. Detta innebär samtidigt att alla turer på Svealandsbanan kommer att trafikeras med nya Mälartåg. Därmed fasas loktågen ut helt och hållet.

De tillkommande turerna kommer att avgå/ankomma, vardagar:
Avgång Eskilstuna 08.31, ankomst Stockholm C 09.32
Avgång Eskilstuna 16.33, ankomst Stockholm C 17.34
Avgång Stockholm C 07.22, ankomst Eskilstuna 08.23
Avgång Stockholm C 15.14, ankomst Eskilstuna 16.14

De nya avgångarna innebär att ”halvtimmestrafiken” morgon och eftermiddag sträcks ut och underlättar för framförallt pendlare att kunna välja mellan fler avgångar.
De nya avgångarna kompletterar utbudet och avlastar samtidigt några av de avgångar som har många resenärer, varje ny avgång tillför ytterligare ca 350 sittplatser.
Trafikstarten med Mälartåg har varit efterlängtad och har generellt tagits emot positivt. Under infasningen har det dock funnits utmaningar med vissa inkörningsproblem och punktlighet. Det pågår löpande analyser och åtgärder för att Mälartåg framåt ska uppnå den höga kvalité som resenärer förväntar sig. Andra pågående aktiviteter för att fortsätta öka kvaliteten är att det genomförs resenärsräkningar i syfte att få en nulägesbild över hur många som reser för att kunna dimensionera antalet sittplatser därefter. Mälardalstrafik strävar alltid efter att ständigt bli bättre därför genomförs även en kundundersökning ombord på alla Mälartågs linjer samt på UL: linjer Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala. Undersökningen pågår vecka 4-7.


Fakta om Mälartåg
Totalt ska 33 Mälartåg successivt sättas i trafik i Mälardalen fram till våren 2021.
Vardera 4 vagnar och 333 sittplatser och 24 fällstolar per tåg.
Toppfart 200 km/h.
Inredning för restid 1-2 timmar; toaletter, arbetsbord, eluttag, wifi.
Trafikstart Mälartåg
Vintern 2019 – Svealandsbanan, Örebro-Eskilstuna-Stockholm (-Uppsala)
Våren 2020 - Sörmlandspilen, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm
Sommaren-hösten 2020 - Nyköpingsbanan, Norrköping-Nyköping-Stockholm
Hösten-vintern 2020-2021 - Linköping-Norrköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala

Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik som är ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Den avtalade trafiken utförs under innevarande trafikavtal av SJ och Åkersbergs Trafik. www.malardalstrafik.se
Lär mer om Mälartåg på malartag.se

Kontakt
Sanna Carlsson
Marknadsansvarig, Mälardalstrafik
Mail: sanna.carlsson@malardalstrafik.se
Telefon: 070-786 18 68

Om

Mälardalstrafik
Mälardalstrafik
Kollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm

08-402 76 00https://malardalstrafik.se/

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för de nya Mälartågen som kör på fyra regionalltågsinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Stadler levererar 33 fyravagnars elektriska tvåvåningståg av DOSTO-modell till Transitio på uppdrag av MÄLAB. Tågen får i Sverige typbeteckningen ER1 och kommer att användas för regionaltrafik i Mälardalen. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Tågen har fått beteckningen ER1 och levereras mellan 2019 och 2021. Med en topphastighet på 200 km/h har tågen speciellt anpassats för att vara i bruk under den svenska vintern. De är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 80 cm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa villkor är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning. Mälartåg rymmer 333 passagerare som bekvämt ka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum