Oklart hur stålindustrin påverkas av valresultatet i USA

Det är för tidigt att säga hur handelsförhållanden och svensk stålindustri kommer att påverkas när Joe Biden tillträder som president i USA efter årsskiftet. Förhoppningen är, utan att vara naiva, bättre internationella relationer och stabila handelsavtal. Jernkontorets Bo-Erik Pers och Mathias Ternell lämnar en kort kommentar om stålindustrins förväntningar på den nya presidenten.

USA:s president har stor betydelse för handelsklimatet i världen, vilket i hög grad påverkar svensk stålindustri som exporterar större delen av sin produktion. Foto: Didgeman/pixabay.com

Det står nu klart att Joe Biden tillträder som president i USA den 20 januari 2021.

– Det är svårt att spekulera i vad utfallet i presidentvalet innebär för vår svenska stålindustri. Utan att vara naiva är vår förhoppning att Joe Biden ser den amerikanska nyttan med frihandel, goda internationella relationer och stabila handelsavtal, säger Bo-Erik Pers, vd Jernkontoret.

Under valrörelsen har Joe Biden inte kommunicerat särskilt mycket kring sin sakpolitiska agenda, vilket leder till en stor osäkerhet kring vad den tillträdande presidenten kommer att innebära för svensk stålindustri.

– Det är för tidigt att säga hur världsekonomin och handelsförhållanden kommer att reagera på president Biden. Vi vet inte heller vilka ambitioner han har för amerikansk handelspolitik, eftersom han inte talat särskilt mycket om detta under valrörelsen. En utgångspunkt kan dock vara att Demokraterna traditionellt är mindre inriktade på frihandel för att i stället främja produktion i landet, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör Jernkontoret.

– Samtidigt beskrivs Joe Biden som mer positivt inställd till de internationella institutionerna än Donald Trump. Förhoppningsvis kan detta leda till att USA slutar att blockera tillsättningen av domare i WTOs överprövningsorgan. För den svenska stålindustrin är det helt avgörande att vi har ett stabilt och fungerande WTO, säger Mathias Ternell.

– Handelsrelationerna mellan världens länder, inte minst de frostiga relationerna mellan Kina och USA, är något som hämmar den globala tillväxten och något som påverkar vår industri i stor utsträckning, säger Mathias Ternell.

Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret2.7.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats21.6.2021 09:27:10 CEST | Pressmeddelande

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.