Ökning av treårig bindningstid

Under oktober valde 76 procent kortast möjlig bindningstid på sina nya bostadslån, vilket är en liten minskning sedan september då andelen var 78 procent. En förflyttning har skett mot att fler väljer bindningstid på tre år, framför allt villaköpare.

Claudia Wörmann

Majoriteten av alla nya bolånetagare fortsätter att välja kortast möjlig bindningstid

76 procent av SBAB:s nya bolånekunder valde kortast möjlig bindningstid på sina bolån under oktober.

Övriga bindningstider i oktober

I oktober (september inom parentes) valde 4 (5) procent ettårig bindningstid och 3 (4) procent tvåårig bindningstid. 11 (5) procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid. I oktober valde 5 (7) procent av SBAB:s nya bolånetagare att binda bolånet på fem år.

- Jämfört med genomsnittet för hela förra året är det fler som väljer rörlig ränta. Den ökning som noteras mellan september och oktober på treårig bindningstid kan förmodligen kopplas till SBAB:s räntesänkning på bolån med tre års bindningstid, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

8 procent av de som tecknade nya bostadslån för köp av en bostadsrätt valde bindningstid på 3 år. Motsvarande siffra var 14 procent för de som köpte en villa.

- Jag vill inte dra för långtgående slutsatser utifrån en enskild månad, men jag konstaterar att fler villaköpare än bostadsrättsköpare valde tre års bindningstid. Förutom låg ränta på denna bindningstid, så påverkas förmodligen valet av hur länge man tror att man ska bo i sin bostad. Den genomsnittliga innehavstiden för villor ligger runt 30 år eller drygt tre gånger den för bostadsrätter, säger Claudia Wörmann.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2017 2018 2019 Augusti Sept Oktober
3 månader 66 75 70 80 78 76
1–4 år 33 23 28 16 15 19
5–10 år 1 1 4 6 7 5
Totalt 100 100 100 100 100 100

Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Claudia Wörmann

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 283 000 och 365 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2020). Antal medarbetare (FTE) är 743. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete.

Debattartikel: Vad hände egentligen med småhusbyggandet?11.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Småhusbyggandet har minskat dramatiskt det senaste decenniet samtidigt som hyres- och bostadsrättproduktionen har ökat kraftigt. Vilka förklaringar finns? Är det en önskvärd utveckling sett till hur hushållen vill bo och vad säger egentligen forskningen? Om detta skriver Robert Boije, chefsekonom SBAB och Fredrik Kopsch, docent i fastighetsekonomi vid Lunds universitet, i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.

Fallande lägenhetspriser i Stockholm men stigande i Malmö och Göteborg i december6.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i december i Storstockholm medan de fortsatte att stiga på småhus. I Storgöteborg och Stormalmö gällde det omvända på lägenheter respektive hus. Mest steg lägenhetspriserna i Stormalmö samtidigt som småhuspriserna föll tillbaka som mest i samma region. Bokslutet för hela 2020 gav markant stigande bostadspriser överlag - trots corona.

SBAB visar att boendeekonomi är jättekul i ny reklamserie27.11.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

För tre år sedan lanserade SBAB konceptet ”Boendeekonomi är jättekul” och bjöd in till en fullsatt show i Globen med Sveriges humorelit. Året efter red Björn Gustafsson in på en vit häst i en rapmusikvideo som fick över 6,5 miljoner visningar på nätet. Nu fortsätter arbetet med att visa att boendeekonomi är jättekul i en ny reklamserie. Björn har lovat SBAB världens största digitala inflyttningsfest men har ännu ingenstans att bo. Idag släpps första avsnittet.

Massiv underproduktion av villor runt Sveriges storstäder – allra värst är det i Storstockholm26.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Det byggs för få villor i förhållande till efterfrågan i stora delar av Sverige. Värst är läget för villor i flera av Storstockholms kommuner men även i flera kommuner runt Göteborg och Malmö samt i Halmstad råder underskott. Däremot rör sig utvecklingen mot balans i flera av de kommuner och städer som har överskott av nya bostadsrätter, som i Järfälla och Uppsala. I kommuner som Täby, Kungälv, Uddevalla och Vänersborg går dock trenden mot ökande överskott av nya bostadsrätter. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 3.