Oktober är rosa i Svenska Basketligan Dam
Under oktober kommer alla klubbar i ligan att på olika sätt uppmärksamma och samla in pengar till kampen mot bröstcancer. Klubbarnas innehåll i sociala medier-kanaler går i rosa nyans, logotyperna får en rosa uppdatering och spelarna hjälper till att sprida kunskap och medvetenhet.
- Projektet ROSA OKTOBER initierades av SBL Dam och är ett klubbgemensamt projekt som genomförs varje år i oktober. Något vi är otroligt stolta över att kunna göra tillsammans. Socialt ansvarstagande är ett av SBL Dams värdeord, vilket gör projektet viktigt för såväl ligan som helhet, som för ligaklubbarna och deras spelare och publik, säger Johanna Björnbäck, styrelseledamot SBL Dam.
- Framförallt är projektet viktigt för att vi gemensamt vill hjälpa till. Vi vill vara med och stötta verksamheter som forskar om och behandlar bröstcancer genom att sätta fokus på och sprida kunskap om sjukdomen. Vi vill också bidra med finansiellt stöd vilket vi som liga får möjlighet att göra med projektet ROSA OKTOBER.
Första rosa matchen anordnades av Eos Lund i lördags, mot Visby Ladies. Spelare och ledare besökte språkcaféer och föreningens sociala projekt Eos Cares evenemang under veckan för att sprida information.
Högsbo Basket kommer att ha rosa nät på korgarna och rosa uppvärmningskläder när de möter Wetterbygden Sparks den 20 oktober i Gothia Arena. Halva intäkterna från entrékassan kommer doneras, och det finns också möjlighet att swisha valfri donation.
När Luleå Basket spelar sin rosa match mot Mark Basket den 26 oktober gör de det i rosa matchställ, unika för just den matchen. Matchställen auktioneras sedan ut till högstbjudande. Även specialdesignade rosa Luleå Basket-tröjor kommer att säljas och du kan delta i ett rosa lotteri innan matchen.
Norrköping Dolphins har lagt ut herrlagets matchdräkter från Champions League-kvalet för auktion, där alla inkomster sedan går till Rosa Bandet. Du kan buda på ditt favoritlinne här. Man kommer även vara på stadens stora shoppingcenter och göra reklam för matchen. Även Mark Basket kommer att vara ute i sitt närområde, där spelarna i damlaget kommer vara ute med insamlingsbössor.
Fler lag planerar fortfarande aktiviteter för att samla in pengar och öka medvetenheten om bröstcancer, den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Fyra lag har också startat digitala insamlingsbössor där alla kan skänka pengar.
Rosa matcher i SBL Dam (fler matcher kan tillkomma)
IK Eos – Visby Ladies, 13 oktober 14.30 i Eoshallen
Visby Ladies – Telge Basket, 19 oktober 19.00 i ICA Maxi Arena
Högsbo Basket – Wetterbygden Sparks, 20 oktober 13.30 i Gothia Arena
Uppsala Basket – Luleå Basket, 20 oktober 15.00 i SEB USIF Arena
Norrköping Dolphins – Alvik Basket, 20 oktober 16.00 i Stadium Arena
Mark Basket – A3 Basket, 21 oktober 16.00 i Kinnahallen
Luleå Basket – Mark Basket, 26 oktober 19.00 i Luleå Energi Arena
Wetterbygden Sparks – Uppsala Basket, 27 oktober 14.00 i Huskvarna Sporthall
Alvik Basket – Visby Ladies, 27 oktober 15:00 i Åkeshovshallen
A3 Basket Umeå – Norrköping Dolphins, 28 oktober 16.00 i Umeå Energi Arena
Telge Basket – IK Eos, 28 oktober 16.00 i Täljehallen
Om Rosa Bandet
Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Det rosa bandet används av bröstcancerorganisationer över hela världen, särskilt under oktober månad. Det är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar till forskning och till stöd för verksamhet för bröstcancer behandlade. Intäkterna från bandet går oavkortat till Bröstcancerfonden och forskning relaterat till bröstcancer. Cancerfondens rosa band designas om år från år.
Nyckelord
Kontakter
Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig
Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.
Isac EricssonDigital Content Manager
Frågor kring innehåll på basket.se, våra sociala media samt bildrättigheter.
Bilder
Länkar
Om
Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten. Vi vill vara Sveriges mest tillgängliga nationalsport.
Följ Svenska Basketbollförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet
Anja Frey blir ny generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan årsskiftet har Svenska Basketbollförbundet genomfört en rekryteringsprocess med fokus på att hitta nästa generalsekreterare som tillsammans med styrelse, medarbetare och basketsverige ska stärka och fortsätta att utveckla Svensk Basket.
Basket är stort i våra framtidsområden enligt ny undersökning27.2.2024 07:00:00 CET | Nyheter
Enligt en ny undersökning har hela 80 procent av ungdomarna i socioekonomiskt utsatta områden – eller framtidsområden som vi kallar dem - spelat basket spontant i närområdet. Undersökningen visar även att basket är den idrott - näst efter fotboll - som flest barn och ungdomar i dessa områden vill börja spela. Men det finns hinder som behöver rivas.
Pressträff med herrlandslaget!7.2.2024 13:45:40 CET | Pressinbjudan
Svenska Basketbollförbundet bjuder in till pressträff inför herrarnas premiärmatch i EM-kvalet mot Bulgarien. Det kommer finnas ett tillfälle för enskilda intervjuer och ett tillfälle för fotografering på träningen.
Herrlandslagets trupp till EM-kvalet uttagen29.1.2024 11:02:46 CET | Pressmeddelande
Efter ett historiskt VM-kval och OS-kval, är det nu dags för Sveriges herrlandslag att ta sig an nästa utmaning; EM-kvalet med slutdestination EuroBasket 2025, som inleds på hemmaplan i Göteborg. Förbundscoacherna har tagit ut 15 spelare till bruttotruppen som samlas inför kvalmatcherna 22 och 25 februari mot Bulgarien och Montenegro.
Basket – nu näst mest populära lagidrotten bland ungdomar!27.12.2023 08:30:00 CET | Nyheter
De senaste siffrorna från Ungdomsbarometern – Sveriges största ungdomsstudie – visar att basket är den lagidrott som ökat mest i intresse sedan 2018. Basket är nu den näst mest populära lagidrotten – näst efter fotboll – bland ungdomar mellan 15 och 24 år. Sedan 2018 har intresset för basket bland 15-24-åringar ökat med 13 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum