Ola Månsson lämnar Sveriges Byggindustrier

Ola Månsson lämnar Sveriges Byggindustrier efter sex år som vd. Under det senaste året har Sveriges Byggindustrier bedrivit ett stort förändringsarbete för att göra organisationen än mer relevant i en föränderlig omvärld. Under arbetets gång har det blivit tydligt att styrelsen och vd har olika syn på förändringsarbetet. Därför har Ola Månsson valt att lämna som vd för Sveriges Byggindustrier.

- Ola Månsson har flyttat fram positionerna för Sveriges Byggindustrier. Han har framgångsrikt lett arbetet med branschorganisationens fokusområden, som exempelvis en sund byggbransch och en säker arbetsplats. Idag har Sveriges Byggindustrier fler medlemmar än någonsin. På styrelsens vägnar vill jag rikta ett varmt tack till Ola för hans stora och värdefulla bidrag under alla dessa år, säger Tore Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier.

- Jag är stolt över det arbete som vi tillsammans har åstadkommit i Sveriges Byggindustrier under mina sex år som vd. Idag har vi en byggbransch som går på högvarv, som är attraktivare och sundare än någonsin och där antalet arbetsplatsolyckor har minskat. Här har vi som branschorganisation haft en viktig roll. Det senaste året har vi lagt mycket kraft och tid på att utveckla Sveriges Byggindustrier ytterligare. Vi har kommit en bra bit på vägen, och stakat ut riktningen. Nu lämnar jag över stafettpinnen i det arbetet, säger Ola Månsson, vd för Sveriges Byggindustrier.

Ola Månsson lämnar sin vd-roll nu, men kommer att slutföra vissa uppdrag för Sveriges Byggindustriers räkning.

En rekryteringsprocess för att finna en ny vd kommer att inledas så snart som möjligt. Tills vidare går Mats Åkerlind, idag vice vd, in som tillförordnad vd.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.