Ola Skanung - Ny VD för Ideonfonden AB

Ideonfondens styrelse har beslutat utse Ola Skanung till ny verkställande direktör i Ideonfonden AB, uppdraget är på deltid. Ola Skanung efterträder Hans Möller som sedan drygt ett år arbetar som Innovations Direktör i Nordöstra England.

Ola Skanung är Civilekonom med bakgrund som CFO inom flera branscher och har under många år arbetat inom det svenska innovationssystemet och direkt i flera uppstartsbolag.

”För att göra jobbet bra som VD för Ideonfonden behöver man finnas tillgänglig lokalt i Lund. Valet av Ola Skanung som VD är lysande bra. Han har alla kvalifikationer man kan önska sig “säger Hans Möller.

”Jag tycker om att engagera mig i uppstartsprojekt och tillväxtfinansiering. Frågor som jag kommer fokusera på är information till delägarna och en vidareutveckling av Ideonfonden AB. ” säger Ola Skanung

Om Ideonfonden AB

Ideonfonden AB startade 2006 med 555 aktieägare. Bolagets medel har investerats via fonden Teknoseed II. Målsättningen med Ideonfonden är att ge fler människor möjlighet att få insyn i och investera i unga teknikbaserade företag i Öresundsregionen. Allt i syfte att förbättra tillgången på tidigt riskkapital och därmed kunna generera ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen.

Om Teknoseed II

Teknoseed II, en regional riskkapitalfond med fokus på tidiga utvecklingsfaser, har gjort ett antal investeringar i spännande onoterade tillväxtbolag i södra Sverige. Fondens portföljbolag verkar inom ett flertal olika branscher och har utvecklat produkter baserade på allt från avancerad medicinteknik till mjukvarubaserad mobilteknik. Teknoseed II har idag ägande i bolagen Airec AB, Bonesupport AB, LocalizeDirect AB samt i det amerikanska bolaget mBlox Inc.

Ola Skanung 0705-121040

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.