Ola Skanung - Ny VD för Ideonfonden AB

Ideonfondens styrelse har beslutat utse Ola Skanung till ny verkställande direktör i Ideonfonden AB, uppdraget är på deltid. Ola Skanung efterträder Hans Möller som sedan drygt ett år arbetar som Innovations Direktör i Nordöstra England.

Ola Skanung är Civilekonom med bakgrund som CFO inom flera branscher och har under många år arbetat inom det svenska innovationssystemet och direkt i flera uppstartsbolag.

”För att göra jobbet bra som VD för Ideonfonden behöver man finnas tillgänglig lokalt i Lund. Valet av Ola Skanung som VD är lysande bra. Han har alla kvalifikationer man kan önska sig “säger Hans Möller.

”Jag tycker om att engagera mig i uppstartsprojekt och tillväxtfinansiering. Frågor som jag kommer fokusera på är information till delägarna och en vidareutveckling av Ideonfonden AB. ” säger Ola Skanung

Om Ideonfonden AB

Ideonfonden AB startade 2006 med 555 aktieägare. Bolagets medel har investerats via fonden Teknoseed II. Målsättningen med Ideonfonden är att ge fler människor möjlighet att få insyn i och investera i unga teknikbaserade företag i Öresundsregionen. Allt i syfte att förbättra tillgången på tidigt riskkapital och därmed kunna generera ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen.

Om Teknoseed II

Teknoseed II, en regional riskkapitalfond med fokus på tidiga utvecklingsfaser, har gjort ett antal investeringar i spännande onoterade tillväxtbolag i södra Sverige. Fondens portföljbolag verkar inom ett flertal olika branscher och har utvecklat produkter baserade på allt från avancerad medicinteknik till mjukvarubaserad mobilteknik. Teknoseed II har idag ägande i bolagen Airec AB, Bonesupport AB, LocalizeDirect AB samt i det amerikanska bolaget mBlox Inc.

Ola Skanung 0705-121040

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.