Ola Skanung - Ny VD för Ideonfonden AB

Ideonfondens styrelse har beslutat utse Ola Skanung till ny verkställande direktör i Ideonfonden AB, uppdraget är på deltid. Ola Skanung efterträder Hans Möller som sedan drygt ett år arbetar som Innovations Direktör i Nordöstra England.

Ola Skanung är Civilekonom med bakgrund som CFO inom flera branscher och har under många år arbetat inom det svenska innovationssystemet och direkt i flera uppstartsbolag.

”För att göra jobbet bra som VD för Ideonfonden behöver man finnas tillgänglig lokalt i Lund. Valet av Ola Skanung som VD är lysande bra. Han har alla kvalifikationer man kan önska sig “säger Hans Möller.

”Jag tycker om att engagera mig i uppstartsprojekt och tillväxtfinansiering. Frågor som jag kommer fokusera på är information till delägarna och en vidareutveckling av Ideonfonden AB. ” säger Ola Skanung

Om Ideonfonden AB

Ideonfonden AB startade 2006 med 555 aktieägare. Bolagets medel har investerats via fonden Teknoseed II. Målsättningen med Ideonfonden är att ge fler människor möjlighet att få insyn i och investera i unga teknikbaserade företag i Öresundsregionen. Allt i syfte att förbättra tillgången på tidigt riskkapital och därmed kunna generera ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen.

Om Teknoseed II

Teknoseed II, en regional riskkapitalfond med fokus på tidiga utvecklingsfaser, har gjort ett antal investeringar i spännande onoterade tillväxtbolag i södra Sverige. Fondens portföljbolag verkar inom ett flertal olika branscher och har utvecklat produkter baserade på allt från avancerad medicinteknik till mjukvarubaserad mobilteknik. Teknoseed II har idag ägande i bolagen Airec AB, Bonesupport AB, LocalizeDirect AB samt i det amerikanska bolaget mBlox Inc.

Ola Skanung 0705-121040

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.