Olav Thon Gruppen köper Torp Köpcentrum av Steen & Strøm

Lite mer än ett år efter förvärvet av Coop-fastigheten på handelsplatsen i Torp utökar nu Thon Property sitt bestånd genom att köpa Torp Köpcentrum.

Torp Köpcentrum

Thon Property som är en del av Olav Thon Gruppen har ingått avtal med Steen & Strøm om köp av Torp Köpcentrum i Uddevalla. Övertagandet sker idag.

Torp köpcentrum ligger i Torp handelsområde vid E6, 7 kilometer utanför Uddevalla. Köpcentret har c:a 70 butiker med en uthyrningsbar yta på c:a 32 000 kvm. 2015 omsatte centret 892 mkr. och hade runt 4,5 milj. besökare.

Köpet av Torp stärker Thon Propertys position ytterligare i Sverige som en betydande köpcenteraktör. Thon Property äger sedan tidigare Coop-fastigheten intill Torp köpcentrum och kan genom dagens köp vidareutveckla centret i linje med tidigare utvecklingsplaner för området.

– ”Vi har stora ambitioner om att utveckla Torp som handelsplats och har en stark målmedvetenhet om en större utbyggnad”, säger Hallgeir Åndal, VD Thon Property AB.

Samtidigt som förvärvet av Torp Köpcentrum görs från Steen & Strøm så köper Olav Thon Gruppen även Åsane Storsenter i Norge från samma ägare. Den totala köpeskillingen för de båda köpcentrumen är 3,3mdkr.

Torp Köpcentrum

Thon Property AB är en del av Olav Thon Gruppen som äger och förvaltar totalt 110 köpcentrum i Norge och i Sverige. Thon Property AB har i dag ansvaret för det Svenska egendomsbeståndet som än så länge består av tio köpcentrum och ett hotell.