O'Learys Trademark AB

O’Learys upprop till politiker – och insatser för att minska kostnader för restauranger

Dela

Spridningen av COVID-19 har en stor påverkan på hela samhället, inte minst på besöksnäringen och restaurangbranschen. För att stötta sina franchisetagare vidtar O’Learys™ (O’Learys) en rad centrala åtgärder för att bistå restaurangerna i landet – och uppmanar politiker att omgående vidta ett antal åtgärder.

För att hjälpa de svenska franchisetagarna att hålla sina verksamheter flytande har O’Learys vidtagit flera åtgärder, från slopade franchiseavgifter i tre månader till att tillsammans med leverantörer säkra att betalnings- och leveransvillkoren förbättras. 

- O’Learys drivs av den lokala franchisetagaren som gör allt de kan för att hålla sina verksamheter flytande – och vi är stolta och tacksamma över deras arbete.  Vi arbetar dag och natt med att stötta dem, och utöver det inför vi nu dessa åtgärder för att kunna ge dem så goda förutsättningar som möjligt. Dessutom har vi leverantörer som engagerar sig för att stötta på de sätt som de kan, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys. 

Samtidigt menar O’Learys att den rådande situationen är en branschfråga som kräver åtgärder från politiskt håll för att restaurangägare och andra näringsidkare inom besöksnäringen ska kunna hålla sig på fötter. 

- Det här är en otroligt utmanande tid för besöksnäringen. Samtidigt vill vi behålla alla fantastiska medarbetare inom O’Learys-familjen. Vi gör allt vi kan för att stötta såväl våra franchisetagare som branschen i stort. Vi vet att våra branschkollegor gör detsamma. En så här utmanande situation kräver att hela branschen håller ihop, men det krävs framförallt politiska åtgärder för att vi tillsammans ska kunna ta oss igenom detta, säger Kenneth Lorentzen. 

O’Learys föreslår följande åtgärder: 

  1. Krisfond för hyressubventioner
    Upprätta en krisfond för svenska restauranger och butiker, där man som näringsidkare kan ansöka om pengar för att täcka en del av hyran när den är opåverkad samtidigt som antalet kunder har minskat radikalt. Vi uppmanar även hyresvärdar att skjuta upp hyresinbetalningar.

  2. Ta bort momsen på mat - tillfälligt
    För att stimulera besöksnäringen, för att ge fler möjlighet att köpa take-away samt äta på restaurang, borde momsen på mat tas bort tillfälligt.  

  3. Tillfälligt sänka eller ta bort arbetsgivaravgifterna
    Många har förlorat sina jobb, och många riskerar att förlora sina jobb inom kort om inget görs. Även vi har behövt säga upp och korttidspermittera personal. För att bromsa den utvecklingen bör regeringen se över att sänka arbetsgivaravgifterna, alternativt helt ta bort dem under en period.

Utöver att ta bort en mängd avgifter har förhandlingar med leverantörer lett till att blandat annat kostnader för visningsrättigheter för sport har minskat. För frågor om O’Learys program – vänligen kontakta Philip Söderholm, philip.soderholm@olearystrademark.  

Kontakter

Sara Wikberg, presskontakt
sara@wikbergfrisk.se
073-312 89 77

Om

O'Learys Trademark AB
O'Learys Trademark AB



O’Learys Trademark är franchisegivare till restaurangkedjan som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Idag finns 130-tal restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Belgien, Spanien, Ungern, Förenade Arabemiraten, Ryssland, Singapore och Kina. Den totala omsättningen uppgick 2018 till 2,5 miljarder kronor. Som partner till svenska FN-förbundet driver O’Learys CSR-programmet Meal4Meal, vilket hittills har bidragit till över 2,4 miljoner skolmåltider i utsatta länder, för närvarande Etiopien. O’Learys kärnvärden är Fair, Passionate, Proud. Mer information hittar du på www.olearyssportsbar.com.

 

Följ O'Learys Trademark AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.