Oliver Stefani ny designchef på ŠKODA

• 1 september 2017 tillträder Oliver Stefani som ny designchef på ŠKODA.
  • Bernhard Maier, vd på ŠKODA: ”Oliver Stefani har fantastiskt kreativ potential och han kommer att fortsätta utveckla designen”.
  • Utvecklingschefen Christian Strube: ”Oliver Stefani passar perfekt för vårt varumärke”.

Södertälje/Mladá Boleslav, 2 augusti 2017 – Från 1 september 2017 är Oliver Stefani ŠKODAs nya designchef. 53-åringen kommer närmast från rollen som Head of Exterior Design på Volkswagen och har där skapat flera produktionsmodeller och konceptbilar. Tidigare har han också studerat design i Braunschweig och i Pasadena (Kalifornien).

"De senaste åren har designen hos ŠKODA utvecklats extremt väl och nyligen förnyade vi också designspråket hos våra SUV-modeller. Och nu, med Oliver Stefani som designchef, tar vi nästa steg i utvecklingen", säger ŠKODA-chefen Bernhard Maier.
”Han kommer att ge våra bilar ännu mer karaktär och ta med dem in i en helt ny era av digitalisering och elektrifiering inom biltillverkningen. Oliver Stefani har en fantastisk kreativ potential och jag ser fram emot att få jobba tillsammans med honom.”

Oliver Stefani välkomnas också av Christian Strube, medlem i ledningsgruppen och ansvarig för teknisk utveckling, som ser Stefani som perfekt för varumärket.
- Jag är övertygad om att Oliver Stefani kommer fortsätta att utveckla desingen hos varumärket ŠKODA och ta det till nästa nivå. Med hans erfarenhet kommer han att glädja ŠKODA-kunder med flera framtida modeller. Han passar perfekt för vårt varumärket ŠKODA.

Oliver Stefani började arbeta på Volkswagen 2002 och flera VW-modeller från de senaste tio åren bär hans signatur. Han har haft en avgörande roll i utvecklingen av up!, Polo, Jetta, Tiguan och nuvarande Golf-modeller, såväl som i de nya ID-konceptbilarna.

Stefani har tidigare studerat design vid Braunschweig och Pasadena (Kalifornien). Dessutom har han arbetat vid Design Center Europe i Sitges (Spanien) under tre år. Hans erfarenhet gör att han passar perfekt som designchef på ŠKODA med sina Simply Clever-idéer och raka, kristalliska designspråk.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.