Oliver Zwar sexa på VM i downhill efter grym avslutning på finalåket!

Oliver Zwar går från klarhet till klarhet på den internationella DH-scenen. Efter en fantastiskt fin avslutning av VM-finalen i franska Les Gets satte svenskaustraliensaren verkligen färg på tillställningen och slutade sexa!

Regnmolnen som gjorde entré i den franska alporten Led Gets på tidig fredagskväll skingrade sig lagom tills det att de fyra svenska cyklisterna skulle köra DH-final.

Zwar var sist ut av de fyra svenska VM-cyklisterna i downhill. Innan hade yngre brorsan Benjamin Zwar Kvist gjort ett okej åk som skulle visa sig räcka till en 39:e plats, men i herrarnas seniorelit är det en stor prestation bara att ta sig till final – där de flesta chansar lite. I kvaletg var Ben Zwar 18:e man.

När det var dags för Oliver Zwar – den högre rankade av de bägge svenskaustraliensiska DH-bröderna  – fick vi se ett extremt stabilt lopp från start till mål.

Det var precis som förbundskaptenen Felix Beckeman hade analyserat att det var små detaljer i åkningen och förmågan att köra på max hela tiden som avgjorde snarare än stora linjeval. När oliver Zwar kom in under målskynket i Les Gets var han fem och en halv tiondel före närmaste konkurrent och fick så en lika nervös som inspirerande väntan.

Det blev som väntat en fransk invasion och finns det att ösa ur när alla krämade ur allt som fanns. Till sist blev hela pallen fransk. Vinnnare: Loic Bruni som var åtta i kvalet och hade då under två sekunder bättre tid än den svenska mästaren Oliver Zwar.

Han var sexa på EM men det här är något helt annat och den största meriten i Oliver Zwars karriär. Oliver hade sitt proffsteam Union bakom sig i Les Gets, men även den svenska förbundskaptenen Felix Beckeman var närmast rörd över insatsen.

"Helt fantastisk hur Oliver kör! Jag har haft det på känn att han kan vara så här bra, men att sedan göra det på ett VM är ju grymt att se. Fransmännen gör det fruktansvärt bra i sin hemmabacke och de var ju lyriska efteråt, men att se Oliver sätta alla linjer hela racet och köra så fruktansvärt fort under den sista halvan är så svinbra helt enkelt. Verkligen kul att se hans åkning och hela den här finalen", säger Felix Beckeman som är förbundskapten i gravity på en skör telefonlina från de franska alperna på tidig lördagskväll när svensk downhill tog ytterligare ett steg framåt.

VM-final DH seniorelit

• 1 Loic Bruni, Frankrike  3.20,12
  • 2 Amaury Pierron, Frankrike +02,58
  • 3 Loris Vergier, Frankrike +03,39
  • 4 Troy Brosnan, Australien +03,91
  • 5 Laurie Greenland, Storbritannien +4,05
  • 6 Oliver Zwar, Sverige +04,33
  • 39 Benjamin Zwar Kvist, Sverige +13,08

Juniorerna fick ett riktigt läro-VM, men hann visa att det finns mycket potential. Daniel Augustsson förstörde i praktiken sina chanser till en topplacering i finalen redan under lördagen.

Walle Tunsved låg rejält bra med vid de första mellantiderna och hade något stort på gång. Sedan kraschade han vid det allra brantaste partiet i DH-banan.

"Cykeln hamnade långt framför honom, men han  sprang och hämtade den och fick ju en skaplig placering ändå. Surt med vurpan men STARKT kört", säger Felix Beckeman.

Men Walle är bara förstaårsjunior, har börjat samlat på sig bra resultat.

"Ja, Walle har ett år kvar som junior och det finns så mycket mer att ta ut resultatmässigt. Det har hans åkning här visat. Det finns mycket bra att ta med sig för båda två", säger Felix Beckeman.

VM-final DH herrjunior

• 1 Jordan Williams, Storbritannien 3.28,32
  • 2 Remy Meier-Smith, Australien +05,92
  • 3 Davide Cappello, Italien +07,70