Olle Ludvigsson (S): Enade är vi starkare

Svenska modellen som en nyckel för framgång och fördelarna med EU medlemskapet. Det var några av sakerna som Olle Ludvigsson (S) framhävde när han första maj-talade på Nytorget i Kungälv.

- Enade är vi starkare. Många av de utmaningar vi står inför kan inte Sverige lösa ensamt; vare sig det handlar om att bekämpa klimatförändringarna, motverka skattefusk och aggressiv skatteplanering, eller bekämpandet av gränsöverskridande terrorism, sa Olle Ludvigsson i sitt första maj tal.

Han beskrev EU som i ett skede av stora utmaningar. Men att man, oavsett vad tycker om EU, inte kan bortse från de uppenbara vinsterna. - Den fria rörligheten och den inre marknaden, utan tullavgifter och handelshinder, skapar enorma möjligheter för våra svenska företag att handla och exportera. Det fortsätter att skapa jobb, tillväxt och välstånd i vårt land, sa Olle Ludvigsson.

Ett exempel på detta var roamingavgifternas avskaffande. - Trots motstånd från borgligt håll har vi enträget arbetat vidare och nu står vi härmed beslutet om att roamingavgifterna ska tas bort om en månad, sa Olle Ludvigsson.