Olof Åkerlund får Axel Liffner-stipendiet

Aftonbladet Kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Olof Åkerlund, producent för essäprogrammet OBS i P1. I juryns motivering beskrivs Åkerlund som ”en alkemist som förvandlar det dunkelt tänkta och slarvigt sagda till renaste publicerbara guld”.

Olof Åkerlund, producent för essäprogrammet OBS i P1, tilldelas årets Axel Liffner-stipendium. Foto: Andreas Hillergren/Aftonbladet

Axel Liffner-stipendiet har delats ut årligen sedan 1984, då det instiftades i och med att Aftonbladets kulturredaktör Axel Liffner gick i pension. Han blev då också den förste att tilldelas stipendiet. Bland tidigare vinnare återfinns exempelvis Joakim Pirinen, Anita Goldman, Jane Magnusson och Nina Björk.

Årets stipendiat, Olof Åkerlund, är 43 år gammal, bor i Malmö och har en bakgrund på bland annat Blekinge Läns Tidning och Sydsvenskan. Sedan 2017 arbetar han för Sveriges Radio.

– Det var väldigt oväntat och mycket glädjande. Det är en fin lista att ha sitt namn på. Men jag tycker att det är bra för er också, man ska ha några okända människor om priset ska behålla sin kvalitetsstämpel! säger Olof Åkerlund.

Juryns motivering:
En kunnig och engagerad producent är en alkemist som förvandlar det dunkelt tänkta och slarvigt sagda till renaste publicerbara guld. I skymundan och utan byline kämpar hen med idéerna, uttrycken och formuleringarna. ”OBS” har under Olof Åkerlunds tid förvaltat sitt arv som en offentlig frizon för den självständiga, prövande tanken, och därigenom blivit en omistlig kunskapskälla för en mängd radiolyssnare. Därför tilldelas han 2020 års Axel Liffnerstipendium.

Läs Anna Anderssons intervju med Olof Åkerlund här: http://aftonbladet.se/kultur/a/39ylGA

Axel Liffner-stipendiet delas årligen ut av Aftonbladets kulturredaktion till en kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel.

Priset instiftades 1984 när Aftonbladets kulturredaktör Axel Liffner gick i pension. Stipendiet är på 30 000 kronor.

De senaste tio årens vinnare:

2011 – Liv Strömquist

2012 – Göran Greider

2013 – Jane Magnusson

2014 – Gabriel Byström

2015 – Nina Björk

2016 – Jan Guillou

2017 – Fredrik Sjöberg

2018 – Susanne Ljung

2019 – Johan Croneman

2020 – Olof Åkerlund

Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Telefon: 070-248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.