Olof Lavesson till Novamedia

Olof Lavesson kommer den 1 april 2019 gå in i en rådgivande roll avseende public affairs hos Novamedia Sverige AB.

Från och med den 1 januari 2020 kommer svenska lotterier lyda under den nya spellagstiftningen. För att säkra att Svenska Postkodföreningens produkter är anpassade till den nya spellagstiftningen, och samtidigt hantera andra regulatoriska frågor, stärks bolagets avdelning för licens- och regleringsfrågor upp. Uppdraget är tidsbegränsat och löper till och med den 31 december 2019.

- Vi vill fortsätta att vara aktiva i skapandet av framtidens spelmarknad. Jag är därför mycket nöjd med att Olof Lavesson har valt att ansluta sig till oss, säger Anders Årbrandt, vd för Novamedia Sverige AB.

Olof Lavesson var tidigare moderat riksdagsledamot. Han var ordförande i Kulturutskottet under perioden 2015–2018 då utredningen ”En omreglerad spelmarknad” gjordes och den nya spellagstiftningen beslutades av riskdagen. Han har gedigna kunskaper om den svenska spelmarknaden. Olof Lavesson arbetar idag som fristående konsult och det är i den rollen han nu ansluter sig till Novamedia.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen.

Välgörenhetschef Robert Hårdh lämnar20.6.2018 07:00:00 CESTPressmeddelande

Robert Hårdh har valt att säga upp sig från sin tjänst som välgörenhetschef då uppdraget inte motsvarade hans förväntningar. – Jag är övertygad om att Postkodlotteriet spelar en avgörande roll för den ideella sektorn, men eftersom jag upplever att förutsättningarna för att göra ett riktigt bra jobb inte finns i den utsträckning som jag hade hoppats på, så väljer jag nu att kliva av, säger Robert Hårdh. – Det är givetvis tråkigt att Robert slutar, han är med sin djupa kompetens kring samhällsfrågor och mänskliga rättigheter en stark kraft. Vi önskar honom lycka till framöver, säger Cecilia Bergendahl, Managing Director för Novamedia Sverige AB. Robert Hårdh avslutar sin anställning den 30 juni och fram till dess att en ny välgörenhetschef är på plats går Hélène Carlbark in som tillförordnad välgörenhetschef.

Ny spellag gör ideell sektor till vinnare8.6.2018 14:51:00 CESTPressmeddelande

Efter två decenniers väntan har riksdagen nu röstat igenom en ny spellag. Vinnare är ideella organisationer, som även fortsättningsvis får möjligheter att finansieras via lotterier. Novamedia Sverige, som är operatörsbolag till Svenska Postkodlotteriet, har i omregleringen fokuserat på att värna ideell sektor. Vid en offentlig utfrågning i riksdagen i december sa Novamedias vd Anders Årbrandt: - Civilsamhället är avgörande för Sverige. Finansiering från lotterier är avgörande för civilsamhället. Låt oss fortsätta att vara möjliggörare när det gäller lotterier för den ideella sektorn. Ta chansen och låt civilsamhället bli vinnare i omregleringen. Cirka 20 procent av de svenska ideella organisationernas intäkter genereras i dag från lotterier. Hälften, en dryg miljard kronor om året, kommer från Postkodlotteriet. Riksdagen har nu beslutat att spelmarknaden delas upp i tre delar: Fysiska kasinon och det som tidigare kallades enarmade banditer, vegasmaskiner, reserveras för staten. Traditi

Ny ordförande i Postkodföreningen16.5.2018 07:00:00 CESTPressmeddelande

Alexander af Jochnick har valts till ny ordförande i Svenska Postkodföreningen efter Erling Norrby. - Med tanke på de utmaningar som världen står inför ökar behovet av starka ideella krafter hela tiden. Här spelar Svenska Postkodföreningen en fortsatt viktig roll, och jag ser fram emot att ta över stafettpinnen, säger Alexander af Jochnick. Svenska Postkodföreningen är den ideella förening som har lotteritillstånden för Svenska Postkodlotteriet. Sammanlagt 55 ideella organisationer är medlemmar i Postkodföreningen som årligen fördelar överskottet från de olika lotterierna och spelen till förmånstagarna. Avgående ordföranden Erling Norrby valdes in som suppleant 2010 och ordinarie ledamot året efter. Han har varit ordförande sedan maj 2015. Samtliga år som han har varit ordförande har ett överskott på över en miljard kronor fördelats till ideella organisationer. - Erling Norrby har varit en tydlig och självklar ledstjärna för Postkodföreningen. Min ambition är att förvalta och förädla d