Olov Carlsson ny chefredaktör och vd för Dagens Samhälle

Olov Carlsson blir ny chefredaktör och vd för Dagens Samhälle. ”Jag har jobbat i mediebranschen och med publicistik i snart 30 år, men aldrig har det journalistiska uppdraget känts så angeläget som just nu. Mina olika erfarenheter, från Sverige och Europa, har gjort mig till en person som verkligen brinner för samhällsfrågor”, säger Olov Carlsson.

Olov Carlsson, lågupplöst bild, foto: Rickard Kilström

Mats Svegfors, nytillträdd styrelseordförande i Dagens Samhälle, säger i en kommentar:

”Med Olov Carlsson har vi knutit en av Sveriges mest erfarna och mångsidiga publicister till Dagens Samhälle. Vår avsikt är att fortsätta på den väg som Dagens Samhälle har slagit in på redan tidigare och ytterligare skärpa denna. De svenska kommunerna och landstingen utgör sammantagna världens mest avancerade välfärdsstruktur. Dess fortsatta utveckling kräver en mycket kvalificerad bevakning. Med sin starka redaktion och sina mycket kvalificerade specialreportrar har Dagens Samhälle den bevakningsrollen, en roll som det blir allt svårare för de hårt pressade breddmedierna att klara av.”

Olov Carlsson har fram till förra året tillhört Sveriges Televisions ledning och var de sista åtta åren divisionschef för SVT Nyheter och Sport med närmare 1 000 medarbetare. Det senaste året har han som konsult arbetat med bland annat digital omställning tillsammans med en rad europeiska broadcastföretag samt varit verksam som chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrtelje Tidning, Länstidningen i Södertälje och övergripande redaktionell chef för Nynäshamnsposten. Tidigare under 2000-talet var Olov Carlsson publisher för Piteå-Tidningen.

Olov Carlsson:

”Dagens Samhälle har unik publicistisk position och når med sin journalistik många av de svenska offentliga beslutsfattarna. Det ska bli fantastiskt inspirerandeatt leda en organisation med en historia av att tidigt sätta fokus på viktiga samhällsfrågor och därigenom initiera relevanta debatter”, säger Olov Carlsson.
”Det var mitt samhällsintresse som drev mig till att bli journalist och tillsammans med medarbetarna på Dagens Samhälle ser jag verkligen fram emot att spegla och granska samhället och förmedla det till en kompetent och intresserad läsekrets. Vi kommer att fortsatt se ett stort tryck på välfärdssektorn, i Sverige och runt om i världen. Det innebär att Dagens Samhälles journalistik, där vi ska fortsätta belysa, granska och bevaka de stora och små samhällsfrågorna, bara kommer bli viktigare”, säger Olov Carlsson.

Olov Carlsson är 49 år och är gift med Sofia Olsson Olsén. Han bor i Solna men är uppväxt i Piteå. Utöver arbetet så älskar Olov att resa, läsa, bingetitta på TV-serier och åka skidor utför. Olov Carlsson tillträder som vd och chefredaktör för Dagens Samhälle den 1 december.

Olov Carlsson: 070-3002988
Mats Svegfors: 0705-562500

Olov Carlsson, lågupplöst porträtt, foto: Rickard Kilström
Olov Carlsson, högupplöst porträtt, foto: Rickard Kilström
Olov Carlsson, högupplöst bild, foto: Rickard Kilström
Olov Carlsson, högupplöst bild, foto: Rickard Kilström

Abonnera på våra pressmeddelanden.