Olov Hyllienmark tilldelas Årets översättning

Olov Hyllienmark tilldelas Årets översättning för Marieke Lucas Rijnevelds debutroman Obehaget om kvällarna, för att med djup känsla för såväl kulturhistoriska som konstnärliga detaljer ha skapat en översättning som blivit ett litterärt verk i sin egen rätt. Priset till Årets översättning på 100 000 kr premierar det litterära verk som är bäst översatt till svenska under 2021.

Foto: Håkan Elofsson

Juryns motivering:

”Med stilsäker hand har Olov Hyllienmark översatt Marieke Lucas Rijnevelds debutroman Obehaget om kvällarna, om en olycklig och sörjande flickas försök att hålla världen samman med fantasier, anslående metaforer hämtade ur hennes vardag och alltmer desperata sexuella lekar. Det obehag som titeln formulerar genomsyrar allt. Olov Hyllienmark har minutiöst fångat matseder, bondgårdssysslor, religiös dogmatism och populärkultur. Fram träder en både arkaisk och nutida glesbygd, samtidigt som barnets vakna blick ger en ovanligt skarp skildring av livet i en familj på väg mot undergången. Översättningen från nederländska har på svenska blivit ett litterärt verk i egen rätt.”

Olov Hyllienmark är född 1965 och uppvuxen i Värmland. Han bor i Stockholm och översätter sedan 1999 skönlitteratur, sakprosa, serier och barn- och ungdomsböcker från nederländska, italienska, engelska och norska. Förutom Marieke Lucas Rijneveld har han bland annat översatt Kristien Hemmerechts, Simon Sebag-Montefiore, Morten Strøksnes och Anna Woltz. Obehaget om kvällarna är utgiven av Tranan.

Årets översättning instiftades 2010 och delas sedan 2019 ut i ett samarbete mellan stiftelsen Natur & Kultur och Sveriges Författarförbund. Prisets syfte är att rikta ljuset mot översättandets konst och att premiera översättningar som på ett särskilt berömvärt sätt förenar djärvhet och precision, lyskraft och följsamhet.

Priskommittén har bestått av Nils Håkanson, John Swedenmark, Jenny Högström, Nik Ruth Persson och Daniel Gustafsson.

För ytterligare frågor vänligen kontakta:
Karin Tengby, stiftelsen Natur & Kultur
Telefon: 073-040 4801, karin.tengby@nok.se

Ludvig Berggren, Sveriges Författarförbund
Telefon: 070-697 97 17, ludvig.berggren@forfattarforbundet.se

Olov Hyllienmark, pristagare

Foto: Håkan Elofsson
Olov Hyllienmark pristagare Årets översättning. Foto: Håkan Elofsson
Omslaget till Årets översättning till svenska 2021.