Olyckligt beslut införa ståltullar

USA:s president fattade på torsdagen 8 mars beslutet att införa tullar på importen av stål och aluminium. Tullarna blir 25 procent för stål och 10 procent för aluminium. Kommerskollegiums generaldirektör Anna Stellinger kommenterar:

- Det är ytterst olyckligt och oroväckande att USA väljer att införa tullar på stål- och aluminiumimporten. Det skadar både USA och hela världshandeln och riskerar att leda till motåtgärder och upptrappningar som kan bli än skadligare. Effekterna kommer att bli kännbara världen över.

- Företagens handel är idag så internationaliserad att det inte går att införa den här typen av åtgärder utan att skada sitt eget land. USA:s industri kommer att få ökade kostnader och en minskad tillgång på stål. Det kommer att drabba såväl amerikanska företag som konsumenter.

- USA:s beslut att införa tullar mot resten av världen kan få både ekonomiska negativa effekter och underminera det internationella regelverk som världshandeln grundar sig på.

Kommerskollegium publicerar frågeunderlag för företag inför brexit29.10.2018 14:32Pressmeddelande