Om den kinesiska idén

I senaste numret av Axess (4/2018) skriver ett flertal experter om tankarna som burit upp Kina. Under Xi Jinping skärps den ideologiska profilen hos det kinesiska styret. Kommunistpartiets grepp om makten hårdnar ytterligare. Kina ska ta större plats i världen även på ett idémässigt plan. Vilka drivkrafter styr denna utveckling?

Förutom detta kan man läsa PJ Anders Linders ledare "Rätt till makt ger plikt till ansvar", Josefin Holmström skriver om Mary Shelley och Frankensteins monster och Torbjörn Elensky varnar för politisk entusiasm - vilket även är ämnet för det senaste avsnittet av Studio Axess: https://www.axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=9812

Fullmatat sommarnummer om aktuella fackböcker att läsa och nya statyer att resa15.6.2021 06:35:00 CEST | Pressmeddelande

Vad ska du läsa i sommar? Axess juninummer innehåller extra många sidor med recensioner av aktuell svensk facklitteratur. Dessutom har vi ställt två frågor till tolv skribenter: "Över vem eller vilka vill du resa ett nytt minnesmärke? Var borde det stå?" Resultatet blev både tänkvärt och underhållande. Detta och mycket mer i Axess nr 5: i butik från den 22 juni, men hos prenumeranterna och på webben redan nu. Trevlig läsning och glad sommar önskar Axess!

"Vart tog jobben vägen?"17.5.2021 10:01:50 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess diskuteras den svenska arbetslösheten som är en av EU:s högsta. Varför ser det ut som det gör och vad säger förändringarna om Sverige? Detta diskuterar Torbjörn Hållö, Susanne Spector, Johan Eklund, Josefin Utas och Lotta Gröning. Dessutom skriver Anders Alvestrand målande om giganterna från Delft, Svante Lovén om det geniala med Bob Dylans röst och Bengt Ohlsson konstaterar att om inte Sverigedemokraterna fanns skulle vi nog vara tvungna att uppfinna dem. Missa inte Axess nr 4/2021!

"Att tänka fritt har blivit fel"12.4.2021 11:44:43 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess skriver Matthew Goodwin, professor i statsvetenskap vid University of Kent, en exklusiv artikel som förklarar den brittiska regeringens initiativ för att skydda idémässig mångfald och yttrandefrihet vid universiteten. Sex svenska akademiker kommenterar och sätter in tankarna om den akademiska monokulturen i ett svenskt perspektiv. Därutöver skriver Per-Arne Bodin, professor i slaviska språk, en essä om katten i rysk kulturhistoria. Och PJ Anders Linder skriver i sin ledare att det inte är någon liten sak att som kungen under 75 år i det ständiga strålkastarljuset förbli lojal mot en institution och ett uppdrag som man inte har sökt sig till självmant. Det och mycket mer i Axess nr 3!

Aktuellt nummer med fokus på överstyrningen i samhället8.3.2021 10:59:06 CET | Pressmeddelande

Självständiga professioner har fått sin yrkesmässiga frihet allt snävare kringskuren. Administration och möten tar allt större plats på skicklighetens och det personliga omdömets bekostnad. I Axess nr 2/2021 reflekterar Jakob Heidbrink, Olof Hallonsten, Håkan Boström, Sharon Rider och Karin Brunsson om vad detta får det för följder. Dessutom skriver Charlotta E Lindell om att Skottland blåser till strid för självständighet. Står vi inför MacBrexit?

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!