Om en skolmassaker i Lars Noréns 20 november

Lars Noréns rosade monolog om en skolmassaker kommer till Dramaten. I rollen ser vi David Fukamachi Regnfors. Dramatenpremiär den 3 november.

”Sofia Jupithers uppsättning av ”20 november”, med David Fukamachi Regnfors rolltolkning, är självlysande och, i sin återhållna form, ett synliggörande av en fruktansvärd verklighet vi oftast vägrar att se” DN

Sebastian är 18 år och vilse. Han passar ingenstans. År av utfrysning och mobbning har gjort honom isolerad. Hans plats på jorden, i samhället, i skolan blir allt mer otydlig och med osäkerheten följer en frustration som pulserar snabbare och hårdare för var dag. Något måste göras.

”Mina handlingar
är helt enkelt resultatet
av er värld
En värld som inte ville låta mig
vara den jag är
Ni skrattade ut mig”

20 november  är på samma gång ett porträtt av en ensam pojke som försöker återskapa sitt värde, som det är en inblick i oss alla – människans behov att känna mening och höra till. Verket kom till i ett samarbete mellan Lars Norén och den tyska skådespelaren Anne Tismer i en tid då Tyskland läkte såren efter en skolmassaker då flera skadades och en dog. Den unge förövaren Sebastian lade ut personligt och känslomässigt material på nätet innan han genomförde sin attack den 20 november 2006.

”Kan jag inte leva med mening
ska jag i alla fall
dö med mening”

Med Sebastians egna texter som grund skrev Lars Norén pjäsen som hade urpremiär 2007.  Efter det har den spelats om och om igen i flera olika uppsättningar i många olika länder, bland annat Tyskland, Frankrike, Mexiko, Grekland, Spanien, Portugal och Kanada. För första gången sätts 20 november nu upp i Sverige.

20 november produceras av Jupither Josephsson Theatre Company i samarbete med Dramaten och Uppsala Stadsteater. Uppsättningen hade premiär på den prestigefyllda teaterfestivalen Festival d’ Avignon i juli 2016.

Produktionen genomförs med stöd av Stockholms Stad.

Fler pressröster:
”En iscensättning som drabbar alla, oavsett ålder” SvD
"Regin är gjord med finess och David Fukamachi regnfors spelar med bräcklig destruktivitet" Le Monde
"David Fukamachi Regnfors/Sebastian ger oss nyklarna till förståelse" La Provance
"Perfekt, radikal, upprorisk, med sällsynt finess" Vaucluse
"20 november lyfter oerhört relevanta och effektfulla frågor" Toute la Culture

Med David Fukamachi Regnfors