Om en ung mördares sinne i PO Enquists I lodjurets timma

1988 uruppfördes PO Enquists I lodjurets timma , om en ung pojke som mördat och spärrats in, på Dramaten. Nu sätts pjäsen upp för andra gången på teatern med Michael Jonsson, Nina Fex och Ingela Olsson i rollerna. Premiär den 13 maj på Lilla scenen.

En pojke är internerad på sluten anstalt. Han har mördat två människor som flyttat in i morfaderns gamla hus, huset där han växte upp. Han får en katt i cellen som en del av ett psykologiskt försök, för att väcka hans empati. Men experimentet spårar ur och forskaren kallar in en präst som hjälp. Snart dras prästen in i pojkens märkligt lockande föreställningsvärld. Vad är en människa? Och vad förändrar en människa?

PO Enquist I lodjurets timma har efter urpremiären på Dramaten 1988, som regisserades av Göran Graffman, satts upp många gånger på teatrar såväl i Sverige som utomlands. För regin står denna gång Johannes Holmen Dahl som 2015 debuterade som regissör på Dramaten med Jon Fosses Barnet .

– Jag är väldigt glad över att få komma tillbaka och få en ny utmaning. Efter att ha arbetat med Norges ledande dramatiker får jag nu ta mig an I lodjurets timme av en av Sveriges stora författare, Per Olov Enquist. Hans roman Nedstörtad ängelgjorde djupt intryck på mig. Jag upplever att den här pjäsen tar upp samma tema: vad det innebär att vara människa. Han ger språk till det oförklarliga och blir advokat för dem som inte kan försvara sig, säger Johannes Holmen Dahl.

Per Olov Enquist är en av Sveriges största författare med en lång rad hyllade romaner och pjäser bakom sig. Han har belönats med nationella och internationella priser, bland annat Eyvind Johnsonpriset, Augustpriset (två gånger) och Nelly Sachs pris. Han debuterade som dramatiker med Tribadernas natt (1975), som liksom I lodjurets timma (1988) hade sin urpremiär på Dramaten. 2013 blev I lodjurets timma film med bland andra Sofie Gråbøl, känd från danska serien Brottet.

Michael Jonsson är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 2004-2008 och har tidigare medverkat på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm i föreställningar som Stillheten och Candida . Våren 2016 tog han över rollen som Furst Mysjkin efter David Dencik i Mattias Anderssons uppsättning av Idioten på Stora scenen. På Teater Galeasen medverkade Michael Jonsson 2015 i Natalie Ringlers hyllade uppsättning Vår klass . På tv har han bland annat synts i Jonas Gardells uppmärksammade serie Torka aldrig tårar utan handskar .

Hör PO Enquist berätta om hur han skrev I Lodjurets timma i ett klipp från Dramatens vårsamling:https://www.youtube.com/watch?v=Sr93-GYZlw4

Medverkande
Pojken Michael Jonsson