Om generationskrockar och radikalism i Fäder och söner

Går det att älska när man är övertygad om att allt är meningslöst? Radikalisering, kärlek och oförmågan att se bortom sina fördomar är huvudteman när regissören Runar Hodne Dramatendebuterar med Ivan Turgenjevs klassiker. Premiär den 10 december.

Det är sommarlov. Studenten Arkadij kommer till sin fars gods tillsammans med vännen Bazarov. De är båda radikala nihilister och vill förändra samhället i grunden – i synnerhet Bazarov. Farbrodern Pavel är inte imponerad och håller allt de säger för struntprat. Klyftan är avgrundsdjup.

Hur påverkas de av mötet med den handlingskraftiga unga änkan Anna och hennes lillasyster Katja? Och hur går starka familjeband ihop med kaxig idealism? De två studenternas politiska övertygelse och vänskap utsätts för en rad prövningar.

Fäder och söner  beskriver på ett igenkännbart och roligt sätt den eviga krocken mellan generationerna och sätter samtidigt fingret på en av samtidens ömmaste punkter: radikalisering och oförmågan att se bortom sina fördomar. Det är stad mot land, överklass mot underklass, verklighet mot utopi, män mot kvinnor, nytänkande mot traditioner.

Den norske regissören Runar Hodne gör sin Dramatendebut med Turgenjevs romanklassiker i en hyllad scenversion av den irländske dramatikern Brian Friel . Romanen gavs ut 1862, i en inflammerad tid i tsardömet Ryssland som ett halvsekel senare skulle brisera i revolution. Det var hos Turgenjev som ordet nihilism slog igenom, förkroppsligat av studenten Bazarov. Men  Fäder och söner  är mer än politik – med ett stort men välbalanserat persongalleri och en ödmjukhet inför människors tillkortakommanden blir det tydligt att Turgenjev är Tjechovs föregångare.

Runar Hodne har tidigare bland annat regisserat Shakespeares Othello med Magnus Roosmann i titelrollen på Nationaltheatret i Oslo. Han har också gjort en hyllad uppsättning av Gösta Berlings saga på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Bazarov Hannes Meidal
Arkadij Otto Hargne