Ömangruppen förstärker installationsverksamheten i Skåne

Ömangruppen satsar i Skåne och ökar verksamheten på installationssidan. Fredrik Johansson och Daniel Tengberg kommer närmast från Ikano Bostad och har båda många års erfarenhet från beställarsidan. Tillsammans med Fredrik Fondin, som har stor teknisk kunskap och erfarenhet från konsultverksamhet, har Ömangruppen förutsättningar för att axla rollen som totalentreprenör i byggprojekt i regionen.

Fredrik Johansson började på Ömangruppen i augusti 2018 och kommer närmast från en roll som installationssamordnare på Ikano Bostad och har tidigare även arbetat på Riksbyggen.

– Ömangruppen kändes som en intressant utmaning eftersom det är ett företag som växer. Jag tycker om att vara med och bygga organisationer och team. Installation är en del av helheten och vi har ett nära samarbete med serviceverksamheten i organisationen, säger Fredrik Johansson, affärsområdeschef inom installation på Ömangruppen i Skåne.

Daniel Tengberg arbetar som installationschef i Lund och Malmö. Han har varit på plats på företaget sedan mitten av mars.

– Mitt första intryck av Ömangruppen är att det finns en enorm vilja och mycket driv i organisationen, samtidigt som kollegorna är väldigt prestigelösa och hjälpsamma. Jag har med mig mycket erfarenhet från upphandling av ventilationsentreprenader och många års erfarenhet från byggbranschen. Min stora utmaning blir att lära mig mer inom våra teknikområden, säger Daniel Tengberg.

Fredrik Fondin har arbetat inom företaget sedan 2010 och är idag installationschef i Landskrona och Helsingborg.

– Jag har ett stort teknikintresse i grunden och erfarenhet inom projektering, projektledning och anbud, vilket som kommer till stor nytta i arbetet idag. Det roligaste med att arbeta med entreprenadsidan är att man får se hela flödet och jobba med allt ifrån upphandling till slutförande, berättar Fredrik Fondin.

Vi tar hand om helheten

Gruppens gemensamma kunskap och kontaktnät gör att Ömangruppen fortsättningsvis kan ta ett helhetsansvar i större byggprojekt.

– Istället för att alltid vara underentreprenör så kan vi gå in som totalentreprenör. Det finns ett behov på marknaden och den kompetensen har vi nu inom företaget. Detta gör oss unika i regionen och skapar affärer, säger Daniel Tengberg.

Fokus för teamet blir nu att bygga långsiktiga relationer med nya och befintliga kunder.

– Vi kan hjälpa kunderna att få bra avkastning på sina investeringar. Vi har kompetensen att vara med vid utformning av byggnader utifrån ett installationsperspektiv redan innan bygglov. Vi vet vilka tekniska lösningar som leverantörerna erbjuder och kan föreslå lösningar som kunden kanske inte har tänkt på, berättar Fredrik Johansson.

Bättre för både miljö och ekonomi

Många kunder byter idag ut sina gamla anläggningar mot nya system med mindre miljöpåverkan.

– Vi räknar på många projekt idag och vi försöker alltid presentera vinsterna av långsiktiga satsningar. Bättre totallösningar leder till energibesparingar, vilket är bättre för både kundens ekonomi och för miljön, säger Fredrik Fondin.

Ömangruppen är i en tillväxtfas och Skåne är en av regionerna där man satsar.

– Jag vill att vi ska växa och ta fler uppdrag på Installationssidan i Skåne. Vi ska ha en sund tillväxt och ta jobb som vi kan utföra på ett bra sätt. Det finns otroligt mycket kompetens inom företaget som vi ska ta vara på, avslutar Fredrik Johansson.

Ömangruppen finns på flera orter i Skåne. Kontakta ditt närmaste kontor om du har frågor eller funderingar.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 18 orter i södra Sverige.

Firar 25 framgångsrika år med ständig utveckling1.2.2019 09:16:36 CETPressmeddelande

Ömangruppen startades i Växjö den 1 februari 1994 av Anders Öman, då under namnet Öman Klimat Teknik. Företaget startades i en tid som präglades av lågkonjunktur. Ambitionen från början var att utmana och göra skillnad, att göra det som andra gjorde fast bättre. Fokus på långsiktiga relationer, organisk tillväxt och lönsamhet var förutsättningar för att lyckas och företaget tog snabbt fart och blev lönsamt. Efter drygt ett år hade verksamheten ett tiotal anställda och har fortsatt att växa sedan dess. Idag har Ömangruppen 200 anställda fördelat på 17 orter.