Ömangruppen installerar ventilation och styr på Mejeriet

Nu byggs Mejeriet, ett modernt äldrecentrum mitt i Skillingaryd som bland annat kommer att innehålla 16 lägenheter avsedda för trygghetsboende, 25 lägenheter för vårdboende, kontor och gemensamma aktivitetsutrymmen. Ömangruppen ansvarar för installation av ventilation och styrentreprenad.

Benny Åström, verksamhetschef  för Ömangruppen Projekt AB, Torbjörn Isaksson, fastighetschef på Vaggeryds kommun och Krister Gustavsson, Projektledare på Ömangruppen.
Benny Åström, verksamhetschef för Ömangruppen Projekt AB, Torbjörn Isaksson, fastighetschef på Vaggeryds kommun och Krister Gustavsson, Projektledare på Ömangruppen.

– Vi gör ventilationsinstallationer och styr-el för brand- och ventilationsspjäll med uppkoppling mot överordnade system, så att de kan bevaka fastigheten på distans, berättar Krister Gustavsson, projektledare på Ömangruppen.

Den nya byggnaden blir ett stenhus med träinlägg och terrakottabaguetter. Lokalerna kommer att innehålla vård- och trygghetsboende, storkök och restaurang, spa och lokaler för hår- och fotvård för de äldre samt en vinterträdgård med levande växter. I byggnaden kommer det även finnas kontor för samtliga tjänstemän inom socialtjänsten i Skillingaryd.

– Det blir en modern fastighet med solceller och sedumtak. Det är också stort fokus på tekniska lösningar som skall underlätta för boende och personal, som justerbara toaletter och larmsensorer i golven, berättar Torbjörn Isaksson, fastighetschef på Vaggeryds kommun.

Mejeriet har en totalkostnad 166 miljoner. Byggnaden ska vara färdigställd i april 2020. Totalentreprenör är Gärahovs bygg.

Mejeriet Skillingaryd. Foto: Vaggeryds kommun

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.

Ansökan till Ömangruppens Traineeprogram 2019 är nu öppen4.6.2019 15:45:21 CESTPressmeddelande

I branschen finns ett stort rekryteringsbehov och för Ömangruppen är det viktigt att välkomna nya talanger in i branschen. För att ge unga, engagerade tekniker en bra start i sitt yrkesliv erbjuds nu traineeprogram i Växjö och Jönköping. De som blir antagna får både praktisk och teoretisk utbildning. Ansökan är öppen till 16 juni och för de som blir antagna börjar arbetet i augusti.