Ombyggda kök ska få studenter att umgås mer

Stundeter i Solna har fått sitt gemensamma kök ombyggt i ett försök att öka den sociala samvaron. I det nya köket ingår all köksutrustning vilket skapar mer plats för sociala utrymmen när inte varje student behöver ha egen utrustning. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms studentbostäder och IKEA Sverige.

– Vi skapar en bättre miljö som inbjuder till sociala möten vilket jag hoppas kommer leda till nöjdare studenter. Jag tror även att detta kommer öka tryggheten då studenterna kommer att känna igen sina korridorsgrannar i större utsträckning när man ses oftare, säger Andreas Pettersson Rosendal, områdeschef i Solna.

En stor del av Stockholms studentbostäders hyresgäster bor i korridor och delar kök med andra studenter. Köket är en plats att ses och mötas på och i ett pilotprojekt för att öka den sociala samvaron i köken har ett gemensamhetskök gjorts om på flera sätt.

Köket kommer från IKEA och har varmare färger än brukligt och självavfrostande kylar och självrengörande ugnar ska göra det enklare för studenterna att hålla rent.

– Vi fortsätter satsa på hållbarhet och utöver den sociala hållbarheten bidrar det här projektet också till att studenter kan dela utrustning på ett smart sätt. Vi tror också att de självrengörande maskinerna kommer kunna bidra till att de håller längre vilket känns jättebra. Än så länge är studenterna nöjda och det ska bli spännande att följa deras upplevelser framöver, säger Marlene Lundkvist, kund och marknadschef på Stockholms studentbostäder.

När en student flyttar in i en korridor behöver studenten oftast ha med sig egna tallrikar, stekpannor och övrig utrustning. I det nya köket ingår all sådan utrustning vilket frigjort skåpsutrymme som istället använts till att bygga sociala ytor att äta tillsammans på.