Ombyggnation i Mörbylånga ska säkra elleverans

Elleveransen till kunderna förbättras och kapaciteten ökar när elnätstationen i Mörbylånga byggs om.

Fotograf: Jonas Löwgren

Området på södra Öland har under de senaste åren drabbats av flera strömavbrott och det vill E.ON ändra på. Den 3 juni påbörjas arbetet med att förnya elnätstationen som ligger öster om Mörbylånga.  Arbetet kommer att ta drygt ett år, vilket innebär ökad byggaktivitet i området under perioder.

– Det är glädjande att kunna göra den här investeringen som nu möjliggör att våra kunder i Mörbylånga kommun får en säker leverans av el, säger Carl Sahlén som projektleder arbetet från E.ON.

Även säkerheten för personalen som jobbar i fördelningsstationen förbättras tack vare investeringen om ca 20 miljoner kronor.

Fotograf: Jonas Löwgren

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.