Ombyggnation i Mörbylånga ska säkra elleverans

Elleveransen till kunderna förbättras och kapaciteten ökar när elnätstationen i Mörbylånga byggs om.

Fotograf: Jonas Löwgren

Området på södra Öland har under de senaste åren drabbats av flera strömavbrott och det vill E.ON ändra på. Den 3 juni påbörjas arbetet med att förnya elnätstationen som ligger öster om Mörbylånga.  Arbetet kommer att ta drygt ett år, vilket innebär ökad byggaktivitet i området under perioder.

– Det är glädjande att kunna göra den här investeringen som nu möjliggör att våra kunder i Mörbylånga kommun får en säker leverans av el, säger Carl Sahlén som projektleder arbetet från E.ON.

Även säkerheten för personalen som jobbar i fördelningsstationen förbättras tack vare investeringen om ca 20 miljoner kronor.

Fotograf: Jonas Löwgren

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.