Volkswagen Group Sverige AB

Omfattande förändringar i Volkswagen-koncernens ledningsstruktur

Dela

Volkswagen-koncernens VD Matthias Müller avgår med omedelbar verkan och efterträds av Herbert Diess, chef för märket Volkswagen. Fler ändringar i ledningsstrukturen ska effektivisera koncernledningen och påskynda beslutsfattandet. Livesändning kl 10.30 idag.

• Board of management och Supervisory Board banar väg för effektivare koncernledning

• Koncernen kommer att organiseras i sex affärsområden samt Kina-regionen

• Dr Herbert Diess efterträder Matthias Müller som koncernens VD

• Styrelsen tackar Matthias Müller för enastående arbete

• Ny chef för Human Resources blir Gunnar Kilian som efterträder Karlheinz Blessing

• Dr Garcia Sanz lämnar företaget på egen begäran

• Porsches VD Oliver Blume utsedd till ledamot av koncernledningen

Koncernledningen och styrelsen för Volkswagen AG har beslutat att göra omfattande förändringar i koncernens ledningsstruktur. Förändringarna görs som en del i den systematiska omvandlingen av koncernens verksamhet och för att etablera en ännu effektivare koncernledning i en fas av stora dynamiska förändringar i bolaget och hela bilindustrin.

För att kunna genomföra den nya strukturen på ett hållbart sätt kommer ett antal förändringar att ske i koncernledningen. Matthias Müller avgår som VD genom ömsesidig överenskommelse med omedelbar verkan. Vid koncernledningens möte under torsdagen utsåg styrelsen Dr Herbert Diess till hans efterträdare.

Styrelsens ordförande Hans Dieter Pötsch tackade uttryckligen Müller för hans engagemang:

– Matthias Müller har gjort ett utmärkt arbete för Volkswagen-koncernen. Han tog ordförandeskapet i koncernledningen under hösten 2015 när företaget mötte den största utmaningen i sin historia. Inte bara navigerade han Volkswagen säkert genom den tiden; tillsammans med sitt team genomförde han en grundlig omläggning av koncernens strategi och initierade kulturförändringar. Med stort personligt engagemang såg han även till att Volkswagen-koncernen inte bara stannade på rätt spår, men nu också är robustare än någonsin tidigare. För detta förtjänar han hela företagets uppskattning.

Införandet av varumärkesgrupperna Volume, Premium och Super Premium, tillsammans med att Truck & Bus förbereds för kapitalmarknadsberedskap, skapar grunden för ett mer subsidiärt ledarskap i koncernen. Koncernledningens ledamöter med ansvar för varumärkesgrupperna kommer att ta på sig ytterligare koncernledningsroller. I och med denna omorganisation kommer Herbert Diess att ansvara för koncernens forskning och utveckling, Rupert Stadler för koncernens försäljning och Oliver Blume för koncernens produktion.

Flera koncernfunktioner fördelas enligt samma princip. Eftersom avdelningen Vehicle IT har en särskilt betydelsefull funktion, kommer den att ledas av  Herbert Diess själv. Företagets IT kommer att ledas av Frank Witter. Inköp och Komponenter kommer att bilda en enhet framåt.

Den nya strukturen effektiviserar koncernledningen, utnyttjar synergier i de enskilda verksamhetsområdena och påskyndar beslutsfattandet.

– Volkswagen-koncernens mål är och förblir att anpassa företaget och dess varumärken för framtidens behov, skydda sin ställning som internationellt ledande i bilindustrin med innovation och lönsamhet, och leda omvandlingen av framtidens mobilitet genom våra starka varumärken, säger Pötsch och fortsätter:

– Herbert Diess är rätt chef att göra detta. Under omformningen av varumärket Volkswagen har han genomfört radikala transformationsprocesser med imponerande snabbhet och effektivitet. Denna prestation gör honom lämpad att fullt ut genomföra vår strategi 2025 under de avgörande år som nu ligger framför oss.

– Volkswagen-koncernen är en union med starka varumärken med fantastisk potential. Matthias Müller lade grunden för vår omvandling. Min viktigaste uppgift är nu att tillsammans med vår ledningsgrupp och vår arbetsstyrka konsekvent följa upp och driva fram vår utveckling mot en lönsam, världsledande leverantör av hållbar mobilitet. I en fas av stora förändringar inom bilindustrin är det viktigt för Volkswagen att sätta fart och göra ett ordentligt avtryck inom e-mobilitet, fordonsdigitalisering, transporter och nya mobilitetstjänster, säger Diess.

Vid styrelsemötet under torsdagen beslutade styrelsen också om två nya utnämningar till koncernledningen. Dr Oliver Blume, Porsches VD, kommer att ingå i koncernledningen framöver.

Dessutom har Gunnar Kilian, generalsekreterare för Volkswagen Group Works Council, utsetts till ny chef för Human Resources. Han tar över efter Dr Karlheinz Blessing, som haft rollen sedan 2016. Dr Blessing kommer att lämna koncernledningen genom ömsesidig överenskommelse. Han kommer att ha en rådgivande roll under sin återstående anställningstid.

Koncernens inköpschef Dr Francisco Javier Garcia Sanz, lämnar företaget på egen begäran. Han efterträds preliminärt av märket Volkswagens inköpschef Ralf Brandstätter.

Pötsch tackade Blessing och Garcia Sanz för deras arbete:

– Dr Blessing har bidragit till att omforma koncernen under de senaste två åren. Han bidrog också med stort engagemang till utvecklingen av varumärket Volkswagen i ”Volkswagen Future Pact”.

– Under de senaste två årtiondena har Dr Garcia Sanz byggt upp en modern inköpsavdelning. Med sitt ledarskap för diesel-arbetsgruppen bidrog han till att övervinna dieselkrisen. Som ansvarig i koncernledningen för varumärket SEAT har han också bidragit till att stärka varumärket.

Pressinformationen från torsdagens styrelsemöte kommer att livesändas med start kl 10.30 CEST.
Teknisk information för livesändning finns bifogad till pressmeddelandet och på Volkswagen AG:s hemsida.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna6.3.2018 11:27Pressmeddelande

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

Systematiskt genomförande av strategin lönar sig – rekordvinst för Volkswagen-koncernen 20171.3.2018 09:38Pressmeddelande

/Försäljningsintäkterna för koncernen under 2017 ökade betydligt jämfört med föregående år, till 230,7 miljarder euro /Nytt rekord för kundleveranser med 10,7 miljoner fordon /Rörelseresultatet före engångsposter ökade 2,4 miljarder euro till 17,0 miljarder euro /Förslag till utdelning: nästan en fördubbling till 3,90 euro per stamaktie och 3,96 euro per preferensaktie /Nettolikviditeten i Automotive Division på 22,4 miljarder euro ligger kvar på en robust nivå /VD Matthias Müller: "Vår framtidsplan TOGETHER – STRATEGY 2025 träder i kraft och blir allt mer konkret."

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum