​​Omfattande skador i elnätet efter orkanen Gorm

I går kväll och i natt slog stormen Gorm till mot södra Sverige med vindbyar som lokalt passerade orkanstyrka. Som mest var ca 75 000 av E.ONs kunder strömlösa. Arbetet med att åtgärda skadorna i fält för att få strömmen tillbaka till våra kunder har varit igång sedan tidig morgon. Klockan 10 på förmiddagen var siffran nere på 30 000 kunder utan el.

- Vi kan kostatera att vi har omfattande skador längs våra ledningsgator med tusentals träd som har fallit över våra ledningar. På vissa sträckor ligger träden som ett plockepinn över våra ledningar och stolpar, säger E.ONs presschef Jakob Holmström.

E.ON har omkring 500 personer i arbete med stormen.

Prognosarbetet är prioriterat

Ett prioriterat område är nu att så snabbt som möjligt kunna sätta pålitliga prognoser för alla drabbade kunder.

- Två helikoptrar håller på att patrullera våra drabbade ledningsgator så att vi kan få en överblicksbild över skadeläget. Ett viktigt arbete som sedan ligger till grund för våra prioriteringar och i förläningen våra mer detaljerade prognoser, säger Jakob.

Den generella bilden är att merparten av de drabbade kommer att få strömmen tillbaka under dagen.

- Men med tanke på hur omfattande skador som finns lokalt, så är risken överhängande att det kommer att ta flera dagar innan de sista kunderna får strömmen tillbaka, säger Jakob Holmström.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webbradio. Radion sänder i dag, måndag, mellan 13.00 och 20.00 och finns via länk på http://www.eon.se/

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Malmös största solcellsanläggning invigs på TePe15.1.2018 09:03Pressmeddelande

På onsdag den 17 januari invigs den solcellsanläggning som TePe Munhygienprodukter AB, i samarbete med E.ON, installerat på taket till en av sina fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde. Solcellsanläggningen är den största i Malmö och gör det möjligt att använda den energi som produceras på plats direkt i tillverkningen. Anläggningen invigs av Joel Eklund, vd på TePe, Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON, och Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.