​​Omfattande skador i elnätet efter orkanen Gorm

I går kväll och i natt slog stormen Gorm till mot södra Sverige med vindbyar som lokalt passerade orkanstyrka. Som mest var ca 75 000 av E.ONs kunder strömlösa. Arbetet med att åtgärda skadorna i fält för att få strömmen tillbaka till våra kunder har varit igång sedan tidig morgon. Klockan 10 på förmiddagen var siffran nere på 30 000 kunder utan el.

- Vi kan kostatera att vi har omfattande skador längs våra ledningsgator med tusentals träd som har fallit över våra ledningar. På vissa sträckor ligger träden som ett plockepinn över våra ledningar och stolpar, säger E.ONs presschef Jakob Holmström.

E.ON har omkring 500 personer i arbete med stormen.

Prognosarbetet är prioriterat

Ett prioriterat område är nu att så snabbt som möjligt kunna sätta pålitliga prognoser för alla drabbade kunder.

- Två helikoptrar håller på att patrullera våra drabbade ledningsgator så att vi kan få en överblicksbild över skadeläget. Ett viktigt arbete som sedan ligger till grund för våra prioriteringar och i förläningen våra mer detaljerade prognoser, säger Jakob.

Den generella bilden är att merparten av de drabbade kommer att få strömmen tillbaka under dagen.

- Men med tanke på hur omfattande skador som finns lokalt, så är risken överhängande att det kommer att ta flera dagar innan de sista kunderna får strömmen tillbaka, säger Jakob Holmström.

Så här når du E.ON

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

Du kan även följa vårt arbete på E.ONs webbradio. Radion sänder i dag, måndag, mellan 13.00 och 20.00 och finns via länk på http://www.eon.se/

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.