Omni Pod har redan 83 000 lyssningar i veckan
Den 19 september förra året lanserades Omni Pod. Konceptet: Omni, men i lyssnad form. Den dagliga poddens löfte till lyssnarna är att ge den perfekta nyhetssammanfattningen att börja dagen med.
– När vi nu finns med på Poddindex får vi en oberoende bekräftelse på vad vi redan sett i våra egna mätningar, att vi har över 80 000 lyssningar i veckan. Med så många lyssningar bara efter några månader gör det oss till Sveriges snabbast växande nyhetspodcast och Sveriges näst största dagliga nyhetspodd, säger Henrik Svensson.
Upp till Sveriges Radios Ekot-podd, med sina omkring 350 000 lyssningar i veckan, är det ännu en bit kvar.
– SR Ekot har funnits sedan 1937, så de har så att säga lite försprång. Men det är intressant att våra lyssnare lyssnar på Omni Pod över fyra gånger per vecka, vilket är oftare än den genomsnittlige Ekot-lyssnaren lyssnar på Ekot, säger Omnis chefredaktör Markus Gustafsson.
Omni Pod har i dag 19 000 unika lyssnare varje vecka, vilket kan jämföras med SR Ekot som har 113 000 unika lyssnare per vecka.
– Potentialen att växa är enorm. Än så länge kommer vi ju bara ut vardagar och koncentrerat till editioner under morgon och förmiddag, säger Henrik Svensson.
Omni Pod är anpassat för att passa extra bra i smarta högtalare och har redan ungefär 15 000 lyssningar via Google Home varje vecka.
– Vi ser också hur vi kan fortsätta utveckla och anpassa Omni Pod för just smarta högtalare. Förhoppningen är att lyssnarna snart kan skräddarsy sin lyssning utifrån ämnesintressen, säger Henrik Svensson.
Om Omni Pod
Omni Pod är vanligtvis åtta till tio minuter långt och produceras och programleds av två redaktörer. När första editionen gått ut klockan 06.30 uppdateras podden efter behov fram till lunch. Responsen från lyssnarna har varit översvallande redan från start: 98 procent ger podden betyg 4 eller 5 på en fem-gradig skala och av de som lyssnar är det över 90 procent som lyssnar på hela programmet.
Om Omni
Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har i dag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För drygt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter. I september 2018 lanserades Omni Pod som daglig nyhetspodd.
Om Poddindex.se
Listan Poddindex är den branschgemensamma valutan som har skapats för att ge trygghet för alla annonsörer och mediebyråer. Genom att ha en gemensam valuta där man har enats om hur man skall mäta räckvidden kan man enkelt jämföra alla poddar som är listade på samma villkor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör, Omni. Tel: 070-525 21 25. E-post:markus.gustafsson@omni.se
Henrik Svensson, nyhets- och utvecklingsredaktör, Omni. Tel: 073-766 77 99. E-post: henrik.svensson@omni.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum