Omni Pod har redan 83 000 lyssningar i veckan

Fem månader efter lansering är Omni Pod redan uppe i 83 000 lyssningar i veckan och 15 000 lyssningar per dag. Det står klart när Omni från och med nu redovisar sin lyssning på Poddindex.se. ”I våra användarintervjuer har vi upptäckt en stark efterfrågan av ett rappare, relevantare och modernare alternativ till SR Ekot”, säger projektledare Henrik Svensson.
Fem månader efter lansering är Omni Pod redan uppe i 83 000 lyssningar i veckan. Malin Rising och Henrik Svensson programleder och producerar den dagliga nyhetspodden från Omni.

Den 19 september förra året lanserades Omni Pod. Konceptet: Omni, men i lyssnad form. Den dagliga poddens löfte till lyssnarna är att ge den perfekta nyhetssammanfattningen att börja dagen med.

– När vi nu finns med på Poddindex får vi en oberoende bekräftelse på vad vi redan sett i våra egna mätningar, att vi har över 80 000 lyssningar i veckan. Med så många lyssningar bara efter några månader gör det oss till Sveriges snabbast växande nyhetspodcast och Sveriges näst största dagliga nyhetspodd, säger Henrik Svensson.

Upp till Sveriges Radios Ekot-podd, med sina omkring 350 000 lyssningar i veckan, är det ännu en bit kvar.

– SR Ekot har funnits sedan 1937, så de har så att säga lite försprång. Men det är intressant att våra lyssnare lyssnar på Omni Pod över fyra gånger per vecka, vilket är oftare än den genomsnittlige Ekot-lyssnaren lyssnar på Ekot, säger Omnis chefredaktör Markus Gustafsson.

Omni Pod har i dag 19 000 unika lyssnare varje vecka, vilket kan jämföras med SR Ekot som har 113 000 unika lyssnare per vecka.

– Potentialen att växa är enorm. Än så länge kommer vi ju bara ut vardagar och koncentrerat till editioner under morgon och förmiddag, säger Henrik Svensson.

Omni Pod är anpassat för att passa extra bra i smarta högtalare och har redan ungefär 15 000 lyssningar via Google Home varje vecka.

– Vi ser också hur vi kan fortsätta utveckla och anpassa Omni Pod för just smarta högtalare. Förhoppningen är att lyssnarna snart kan skräddarsy sin lyssning utifrån ämnesintressen, säger Henrik Svensson.

Om Omni Pod
Omni Pod är vanligtvis åtta till tio minuter långt och produceras och programleds av två redaktörer. När första editionen gått ut klockan 06.30 uppdateras podden efter behov fram till lunch. Responsen från lyssnarna har varit översvallande redan från start: 98 procent ger podden betyg 4 eller 5 på en fem-gradig skala och av de som lyssnar är det över 90 procent som lyssnar på hela programmet.

Om Omni
Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har i dag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För drygt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter. I september 2018 lanserades Omni Pod som daglig nyhetspodd.

Om Poddindex.se
Listan Poddindex är den branschgemensamma valutan som har skapats för att ge trygghet för alla annonsörer och mediebyråer. Genom att ha en gemensam valuta där man har enats om hur man skall mäta räckvidden kan man enkelt jämföra alla poddar som är listade på samma villkor.

Markus Gustafsson, chefredaktör, Omni. Tel: 070-525 21 25. E-post:markus.gustafsson@omni.se
Henrik Svensson, nyhets- och utvecklingsredaktör, Omni. Tel: 073-766 77 99. E-post: henrik.svensson@omni.se.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, Lendo, Prisjakt och TV.nu.