Omsättning, besöksflöden och framtidens innehåll i Sveriges stadskärnor

Välkommen till lanseringen av årets Cityindex där Fastighetsägarna och HUI Research presenterar stadskärnornas omsättningsutveckling inom detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Restriktionerna släpps den 29 september, vilka trender kan vi se när människor kommer tillbaka till stadskärnan?

Emma Hernell, vvd HUI Research, presenterar rapportens viktigaste resultat och därefter följer ett samtal mellan Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig Stadsinnovation på Atrium Ljungberg, och Ulrika Wallin, chef Stadsutvecklingsenheten, kulturstrategiska staben i Stockholms stad. Samtalet kommer handla om hur kommun och fastighetsbolag kan arbeta integrerat med kultur och stadsutveckling.

Anna Wiking, näringspolitisk chef Fastighetsägarna Syd, modererar webbinariet.

Vi presenterar

- Hur omsättningen totalt sett ut under 2020 och besöksflöden under 2021.
- Hur coronapandemin har påverkat olika branscher i stadskärnorna.
- Vilka trender finns och vad kan fastighetsägarna bidra med för att möta denna utveckling?

När?
Onsdagen den 29 september kl. 11.00-12.00. Anmälan till Ulrica Jangenfeldt Stenbeck, pressansvarig kommunikatör på Fastighetsägarna Stockholm, 073-152 23 11

Plats?
Webbinarium, maila ulrica.stenbeck@fastighetsagarna.se så får du en Teamslänk till webbinariet.

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden18.10.2021 10:31:26 CEST | Pressmeddelande

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Problemfri avfallshantering och bättre klimat är målet för samverkansprojektet Miljörummet11.10.2021 08:09:22 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm och fastighetsbolaget Olov Lindgren lanserar nu samverkansprojektet Miljörummet – samtal om framtidens avfallshantering. Syftet är att sätta strålkastarljus på dagens avfallshantering och undersöka vilka lösningar som krävs för att förbättra för boende, fastighetsägare och avfallsaktörer på kort och lång sikt. Projektet genomförs i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), Stockholm Vatten och Avfall, Stockholm Exergi samt Miljöförvaltningen i Stockholm.

Dagligvaruhandeln stadskärnans vinnare under pandemiåret 202029.9.2021 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemiåret 2020 minskade omsättningen i de svenska stadskärnorna med 17 procent. Stadskärnorna i landets mindre städer klarade sig bäst med ett tapp på en procent, medan storstäderna hamnade på 22 procent. Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling. Detta visar årets Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Stark ekonomisk återhämtning kräver hyreshöjning på 3 till 3,5 procent under 202210.9.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den svenska ekonomin är inne i en stark återhämtningsfas. Utbudet har dock svårt att möta den snabbt växande efterfrågan, vilket har lett till ökade kostnader för många företag. För att säkra hyresrättens utveckling måste de årliga hyresförhandlingarna mellan landets hyresvärdar och Hyresgästföreningen spegla denna verklighet. Under 2022 behöver därför hyrorna höjas med 3 till 3,5 procent. Det skriver Fastighetsägarna i den Vägledning för förhandlingarna om 2022 års hyresjustering som presenteras i dag.