Omställningsstödet bör förlängas ytterligare

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Det statliga omställningsstödet och omsättningsstödet till enskilda näringsidkare förlängs med ytterligare två månader fram till 31 december 2020 meddelar regeringen.

– Det är bra att regeringen förlänger omställningsstödet till årsskiftet men det bör redan nu förlängas till och med februari 2021, då de skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar även under januari och februari nästa år, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Många företag, inte minst inom handeln, har under hösten påverkats kraftigt i takt med den tilltagande smittspridningen, samtidigt har de svårt att kvalificera sig för omställningsstöd då gränsen satts till en omsättningsminskning på 50 procent.

– Den höga gräns som regeringen satt för omställningsstödet innebär att många företag och butiker befinner sig i en mycket svår situation. Regeringen bör sänka gränsen för omsättningstapp från dagens 50 till 30 procent, säger Anders Holmestig.

Särskilt hårt drabbade av de nya restriktionerna är hotell- och restaurangbranschen. Antalet besökare på restauranger minskar kraftigt och hotellbokningar uteblir.

– Hotellen och besöksnäringen befinner sig en mycket svår situation. Fastighetsägare med hotellfastigheter har under 2020 gett stora hyresrabatter och anstånd med betalningar. Staten måste nu gå in och agera och ge stöd till de branscher som drabbas av restriktioner, avslutar Anders Holmestig.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.