”Omvittnat engagemang och gedigen sakkunskap”

I samband med dagens regeringsombildning blev det klart att tidigare statssekreteraren på UD Per Olsson Fridh blir biståndsminister efter Peter Eriksson. Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén ser i honom en biståndsminister som kommer att ”driva de globala frågorna både engagerat och strategiskt”.
Nye biståndsministern Per Olsson Fridh besökte Act Svenska kyrkan i november 2019. Här i samtal med policyrådgivarna (fr v) Henrik Fröjmark, Annika Lindé samt Gunnel Axelsson Nycander. Foto: Johanna Wassholm.

– Vi befinner oss i en ödestid där biståndet och biståndspolitiken aldrig tidigare varit så viktiga med tanke på de globala utmaningar vi står i. Jag känner Per Olsson Fridh som en klok dialogpartner, och i honom får Sverige en biståndsminister som jag vet kommer fortsätta driva de globala frågorna både engagerat och strategiskt, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

– Inte minst är det en styrka med en biståndsminister som är väl respekterad över parti- och blockgränser, och som ser vikten av ett starkt civilsamhälle och inte minst religiösa aktörers roll inom utvecklingsfrågorna.

Fridh tillträder ministerposten i ett läge där de globala utmaningarna är större än på mycket länge. Pandemin har kastat världen tillbaka i ett läge där både hungersnöd och fattigdom ökar snabbt, och där de humanitära behoven ökat dramatiskt på bara ett år. Det globala krisläget har också lett till mer ojämlikhet globalt, med större klyftor mellan rika och fattiga. Särskilt hårt har krisen slagit mot kvinnor, som är överrepresenterade i den hårt ekonomiskt drabbade informella sektorn, och som dessutom utsatts för ökande nivåer av våld.

– Mot den bakgrunden är det glädjande att Sverige nu får en biståndsminister med gedigen sakkunskap och ett omvittnat djupt engagemang i de globala frågorna, och som därför kommer att fortsätta driva en stark, feministisk svensk biståndspolitik på de internationella arenorna, säger Erik Lysén.

– Per Olsson Fridh har också i sin roll som statssekreterare för den tidigare biståndsministern värnat om en genuin dialog med både det svenska och det globala civilsamhället.

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, kyrkorätt, generalsekreteraren, Act Svenska kyrkan (humanitärt arbete), jourhavande präst barn/unga, diakonalt arbete mm.

Tel:070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett unikt nätverk mellan kyrkor och organisationer för katastrofinsatser, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen har drygt 150 medlemsorganisationer världen över. När en katastrof inträffar kan vi vara snabbt på plats och ge stöd åt drabbade.