Onlinepremiär för Nya Audi A3 Sportback

Audi livesänder världspremiären av nya Audi A3 Sportback online. Presentationen sker den 3:e mars klockan 09:50 på Audi MediaTV och i sociala media.

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Audi satsar vidare på framgångskonceptet med den fjärde generationen av Audi A3. Elektrifiering är en naturlig del av detta.

-          Plug-in-hybrider är en viktig del i vår elektrifieringsoffensiv, säger Bram Schot, VD för Audi AG. Audi A3 kommer att erbjudas både som mildhybrid och laddhybrid i år.

Världspremiären sker online då Audi kommer att sända ett ca 10 minuter långt program för att ge potentiella kunder en exklusiv förhandsvisning. Tyron Ricketts är moderator och kommer att guida tittarna genom programmet och även ge en inblick i märkets elektriska framtid genom presentationen av Audi e-tron och e-tron Sportback i S-version. Efter världspremiären kommer ytterligare filmat material att finnas tillgängligt på www.audimedia.tv.

Följande kanaler kommer att livesända eventet:

• Audi MediaTV: www.audimedia.tv (på engelska med länk för att bädda in sändningen på andra websidor)
  • smart TV och Apple TV genom Audi MediaTV appen
  • Facebook @Audi.AG
  • YouTube @Audi
  • Twitter @AudiOfficial
  • LinkedIn @Audi AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.