Onlinepremiär för Nya Audi A3 Sportback

Audi livesänder världspremiären av nya Audi A3 Sportback online. Presentationen sker den 3:e mars klockan 09:50 på Audi MediaTV och i sociala media.

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Audi satsar vidare på framgångskonceptet med den fjärde generationen av Audi A3. Elektrifiering är en naturlig del av detta.

-          Plug-in-hybrider är en viktig del i vår elektrifieringsoffensiv, säger Bram Schot, VD för Audi AG. Audi A3 kommer att erbjudas både som mildhybrid och laddhybrid i år.

Världspremiären sker online då Audi kommer att sända ett ca 10 minuter långt program för att ge potentiella kunder en exklusiv förhandsvisning. Tyron Ricketts är moderator och kommer att guida tittarna genom programmet och även ge en inblick i märkets elektriska framtid genom presentationen av Audi e-tron och e-tron Sportback i S-version. Efter världspremiären kommer ytterligare filmat material att finnas tillgängligt på www.audimedia.tv.

Följande kanaler kommer att livesända eventet:

• Audi MediaTV: www.audimedia.tv (på engelska med länk för att bädda in sändningen på andra websidor)
  • smart TV och Apple TV genom Audi MediaTV appen
  • Facebook @Audi.AG
  • YouTube @Audi
  • Twitter @AudiOfficial
  • LinkedIn @Audi AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.