Onsdag 27/5 koras Årets Trafikhjälte - Prisutdelning i Boden

Den 27 maj koras Årets Trafikhjälte 2020. Det högtidliga utnämnandet av Årets Trafikhjälte äger i år rum i Boden. Välkommen att närvara vid prisceremonin och överlämningen av diplomet. Plats: Kaptensgatan 1 i Boden (lokalen för träffen är på andra sidan Kaptensgatan). Tid: 27 maj kl 10:15. Ingen förhandsanmälan behövs.

Den 27 maj koras Årets Trafikhjälte 2020.

Välkommen att närvara vid prisceremonin och överlämningen av diplomet.

Plats: Kaptensgatan 1 i Boden (lokalen för träffen är på andra sidan Kaptensgatan).

Tid: 27 maj kl 10:15. Ingen förhandsanmälan behövs.

Möjlighet finns att intervjua Årets Trafikhjälte efteråt.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka.

Priset delas ut av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

På onsdag den 27 maj är det Trafiknykterhetens dag.
En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På mer än 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet.

Under dagen kommer MHF och MADD att uppmärksamma trafiknykterheten i såväl TV4 som rikstäckande och lokal media.

Under Trafiknykterhetens dag uppmärksammas vikten av en nykter trafik. Tillsammans med besiktningsföretagen Bilprovningen, Besikta och Opus kommer flygblad om vad var och en kan göra för en säkrare trafik att delas ut på över 300 platser över hela landet och olika manifestationer genomförs.

Prisutdelning

• Plats: Kaptensgatan 1 i Boden  (lokalen ligger på andra sidan Kaptensgatan).

• Tid: 27 maj kl 10:15

• Prisutdelare: Anders Marklund, MHF, 070-674 26 24, anders.marklund@mhf.se

Press och media välkommen: Ingen förhandsanmälan behövs.

Årets Trafikhjälte sponsras av https://korkortonline.se/

I Coronatider: MHF skapar särskild webbsida för att uppmuntra medlemmar27.3.2020 16:20:12 CETPressmeddelande

Corona: MHF skapar sida för medlemmarnas förströelse i Coronatider. Kanske är några inte så vana att söka efter saker på internet, kanske har några redan surfat igenom allt man kunnat komma på? MHF har därför skapat en särskild sida på MHF:s webbsajt. En sida som enbart är inriktad på roliga saker och förströelse. Det är viktigt att vi inte bara tänker mörka tankar i dessa dagar.

Nykterhetsorganisationer besvikna efter Global Ministerkonferens25.2.2020 08:20:00 CETPressmeddelande

Internationella nykterhetsorganisationer med svenska MHF och IOGT-NTO i spetsen lämnar förra veckans globala ministerkonferens besvikna. Det stora problemet med rattfylleri lyser nästan helt med sin frånvaro i de dokument som konferensen resulterar i. Så mycket som en fjärdedel av alla dödsfall i trafiken orsakas av förare påverkade av alkohol och andra droger. Detta är ett allvarligt och dyrbart misstag, anser organisationerna.