Onykterhet i trafiken – fortsatt stort problem

Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 47 personer omkom i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka år 2021, vilket motsvarar 22 procent av alla omkomna i trafiken. Enligt beräkningar från myndigheten kör dagligen i genomsnitt ca 14 400 förare med en promillehalt över den tillåtna.

– Dessa siffror understryker vikten av att förstärka arbetet mot onykterhet i trafiken. Alkohol och droger hör inte hemma i trafiken. Ingen ska behöva dö i alkohol- eller drogrelaterade trafikolyckor, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.

M Sverige har länge arbetat för att få bort det allvarliga problemet med drog- och alkoholpåverkade bilister i trafiken. Vi har tre skarpa förslag som vi uppmanar samtliga riksdagspartier att ställa sig bakom:

1. Det behövs fler poliser på våra vägar. Kontroller av den tunga trafiken samt hastighets- och nykterhetskontroller bidrar till ökad säkerhet på våra vägar. Polisens närvaro i trafiken gör också att trafikrytmen blir lugnare och att bilförarnas uppmärksamhet ökar. Därmed ökar tryggheten för alla trafikanter på väg.
  1. Se till att straffen höjs väsentligt för den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka. Detta gäller särskilt den som genom vårdslöshet eller onykterhet orsakar en olycka med dödlig utgång. Samhället måste tydligare än idag visa att denna typ av beteende ska bort.
  1. Inför alkobommar i samtliga färjeterminaler. Alkobommar har använts på försök i hamnar i Stockholm och Göteborg. Dessa försök visade att rattfylleriet minskade under perioden de användes, vilket är ett bevis på att nykterhetskontroller i hamnar behövs.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem stora risker i semestertrafiken22.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren passar många svenskar på att göra semesterresor med bil. De senaste åren har svemester, det vill säga turistande inom landet, varit en ökande trend. Sverige erbjuder många vackra turistvägar, sevärdheter och stränder, men den som ger sig ut på vägarna i sommar bör också tänka på de risker som finns i trafiken. Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, listar fem saker att se upp med på semesterresan.