Tyska Turistbyrån

Open data: Tyska turismbranchens kunskapsplattform i DZT:s regi

Dela

Stockholm den 26 november 2019 – Den tyska turismbranchens open data-projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus' regi får ytterligare en impuls. Från och med nu finns en kunskapsplattform tillgänglig på internet, www.open-data-germany.org, för alla potentiella partners. Plattformen erbjuder hjälp vid frågor på temat open data.

Affärsman med digitala glasögon. FOTO: © iStock / Lev Dolgachov
Affärsman med digitala glasögon. FOTO: © iStock / Lev Dolgachov

Thomas Bareiß MdB, parlamentarisk statssekreterare vid förbundsministeriet för ekonomi och energi och förbundsregeringens turismrepresentant, förklarar:

– I diskussionsunderlaget till den nationella turismstrategin pekar vi uttryckligen på betydelsen av en fortsatt digitalisering för en konkurrenskraftig turismindustri. Vi är säkra på att open data-projektet är ett viktigt steg i att säkra Tysklands chanser att vara en del av den framtida globala utvecklingen inom turismsektorn.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, utvecklar resonemanget:

– För att på ett effektivt sätt kunna använda digital teknologi som exempelvis artificiell intelligens i marknadsföringen, måste data från olika håll sammanställas och förenhetligas till en läsbar struktur. Det är detta som är målet med vårt nationella open data-/ knowledge graph-projekt. Nu gäller det att så många turismföretag och regionala organisationer som möjligt bidrar aktivt till projektet. Kunskapsplattformen kommer att bidra till att utförligt informera intresserade på temat open data och därigenom locka fler partners att delta.

Plattform för kunskapsutbyte för partners och intresserade

Som ett första led i uppbyggnaden av kunskapsplattformen har DZT sorterat och bearbetat projektets hittills insamlade data. Informationsutbudet omfattar en introduktionsvideo och en förklaring av samtliga fackbegrepp på temat open data. Med konkreta förslag på åtgärder och strategier samt hjälp i form av FAQ, svar på ofta förekommande frågor, underlättas steget in i open data-världen för företag och organisationer. Det finns även teknisk information samt förlagor till användar- och ramavtal. Kunskapsplattformen har konstruerats som ett organiskt system som kontinuerligt utökas med dokumentation av framgångsrika best practice-exempel, information om open data-projekt och branschartiklar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Affärsman med digitala glasögon. FOTO: © iStock / Lev Dolgachov
Affärsman med digitala glasögon. FOTO: © iStock / Lev Dolgachov
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

Coronavirusets möjliga konsekvenser för tysk incomingturism – DZT planerar marketing recovery-program2.3.2020 15:33:43 CETPressmeddelande

Stockholm den 02 mars 2020 – Utvecklingen inom turismnäringen efter coronavirusets utbrott och de medföljande reseinskränkningarna kommer även att påverka den tyska incomingturismen under de kommande månaderna. Hur omfattande tillbakagångar som är att vänta från den kinesiska marknaden och hur länge det kommer att pågå, kommer enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) till stor del bero på vilken effekt de kinesiska myndigheternas administrativa åtgärder i praktiken får, men även hur långt viruset breder ut sig och under hur lång tid, och vilka följder krisen får för den kinesiska nationalekonomin.

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum