Öppet brev till Coe från Ståhl och Hafsteinsson

Idag sände flera av världens främsta diskuskastare och deras tränare, utifrån initiativ från Vesteinn Hafsteinsson och Daniel Ståhl, ett öppet brev till Sebastian Coe, ordförande för Internationella Friidrottsförbundet. Detta som en reaktion på beslutet om att exkludera diskus och flera andra friidrottsgrenar från Diamond League-serien.

Brevet lyfter flera aspekter; grenarnas historia, beslutet i förhållande till friidrottens gemensamma vision, alternativa lösningar, profilernas genomslagskraft och de aktivas och tränarnas möjligheter att påverka sin egen idrott och karriär.

Läs brevet i sin helhet

- Vi ser med stor oro på de beslut som fattats gällande grenprogrammet för Diamond League nästa år och stöttar de perspektiv, förslag och budskap som framförs i det öppna brevet. Att utesluta enskilda grenar från Diamond League rimmar inte med World Athletics övergripande mål och riskerar att begränsa utvecklingen av vår idrott. Vi delar heller inte bilden av att åtgärderna kommer öka attraktiviteten i vår idrott utifrån ett publik- och marknadsföringsperspektiv, säger Johan Storåkers, ordförande Svensk Friidrott.

Brevet är signerat av kastarna Daniel Ståhl; Fedrick Dacres, Lukas Weisshaidinger, Matt Denny, Ehsan Hadadi, Simon Pettersson, Ola Stunes Isene, Sam Mattis, Andrius Gudzius, Traves Smikle, Piotr Malachowski och Martin Kupper, och tränare/agenter; Vesteinn Hafsteinsson, Shaun Pickering, Hans Uurike, Julian Robinson, Ben Thompson, Mac Wilkins, Lars Ola Sundt, Dane Miller, Gerd Kanter, Rene Sack och Juergen Schult.

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.