Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning

- Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450-550 kr per besiktning. Hela Sverige ska leva och ”vi ska satsa på glesbygden” och nu kan en föreskriftsförändring förbättra för bilägare som oftast är konsumenter att bo kvar på landsbygden med utökad viktig samhällsservice.

Kan en bilverkstad kan utföra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning? Ja, det är inga problem, på en bilverkstad är alla utbildade till mekaniker och tekniker (minst tre års utbildning). Det kan jämföras med ett besiktningsföretag där endast en bråkdel av personalen utbildade mekaniker. Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast 3 till 15 veckor.

De positiva miljömässiga effekter som blir resultatet om bilägare slipper åka upp emot 36 mil för att besiktiga sin bil talar för en föreskriftsförändring. Om förslaget om en föreskriftsförändring antas kommer det stärka glesbygden eftersom vi då troligtvis skapar nya arbetstillfällen, samtidigt som det ökar förutsättningarna för verkstäder att överleva.

Vi rekommenderar samtidigt att det ställs krav enligt Branschstandarden Godkänd Bilverkstad (www.godkandbilverkstad.se) eller som i kommande krav i SERMI (https://www.vehiclesermi.eu/).

Om allt faller väl ut, bör antalet orter utökas snarast av miljöskäl och kostnadsskäl eftersom det enda som har hänt efter att monopolet upplöstes är färre besiktningsstationer utanför städer och högre kostnader för bilägare.  Norska, finska, holländska och brittiska verkstäder får besiktiga fordon och skälet är enkelt, det är positivt av miljö- och kostnadsskäl för fordonsägare.

Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning14.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.