Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Vid köp av en ny personbil i Sverige ingår en så kallad vagnskadegaranti i köpet. Vagnskadegarantin är inte någon garanti utan en försäkring vars premie bakas in i priset för bilen och som inte går att välja bort. Systemet med vagnskadegaranti är unikt för Sverige, något motsvarande system finns inte i övriga världen.

Konkurrensverket har i sin granskning av marknaden för bilförsäkringar och bilreparationer från 2019, Makten över bilen, bland annat konstaterat: ”det vore bättre för konkurrensen och för konsumenterna (privatpersoner och företag) om köparen själv kan bestämma om det ska ingå en vagnskadegaranti eller inte vid köp av ny bil”, samt att vagnskadegarantin bidragit till att antalet oberoende verkstäder minskar.

Om du känner till detta - Varför har inte Regeringen agerat i en fråga som är klart konkurrensbegränsande och som kör över både myndigheter och bilägare?

SFVF, Nordens största verkstadsförening i fordonsbranschen, vill veta hur du tänker agera, - för att låta detta fortgå kan väl knappast vara meningen?

Bo Ericsson

Se nedan för mer fakta i bifogade länkar.

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.