Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Vid köp av en ny personbil i Sverige ingår en så kallad vagnskadegaranti i köpet. Vagnskadegarantin är inte någon garanti utan en försäkring vars premie bakas in i priset för bilen och som inte går att välja bort. Systemet med vagnskadegaranti är unikt för Sverige, något motsvarande system finns inte i övriga världen.

Konkurrensverket har i sin granskning av marknaden för bilförsäkringar och bilreparationer från 2019, Makten över bilen, bland annat konstaterat: ”det vore bättre för konkurrensen och för konsumenterna (privatpersoner och företag) om köparen själv kan bestämma om det ska ingå en vagnskadegaranti eller inte vid köp av ny bil”, samt att vagnskadegarantin bidragit till att antalet oberoende verkstäder minskar.

Om du känner till detta - Varför har inte Regeringen agerat i en fråga som är klart konkurrensbegränsande och som kör över både myndigheter och bilägare?

SFVF, Nordens största verkstadsförening i fordonsbranschen, vill veta hur du tänker agera, - för att låta detta fortgå kan väl knappast vara meningen?

Bo Ericsson

Se nedan för mer fakta i bifogade länkar.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).