Öppet hus och information online - så vill eleverna få information!

Öppet hus och information online mest poplärt enligt Gymnasievalsundersökningen 2019!

Att besöka en skolas öppet hus och söka information online är de två populäraste sätten att få information inför gymnasievalet. Detta enligt gymnasium.se:s senaste undersökning om elevernas tankar och beteende inför gymnasievalet.

Det bästa sättet att få information inför gymnasievalet är att besöka skolornas öppna hus, enligt eleverna. På andra plats kommer att söka information via nätet, på tredje plats är att prata med sina vänner och på fjärde är att besöka mässor. De två minst populära sätten enligt eleverna är att prata med en studie- och yrkesvägledare och att läsa fysiska broschyrer och kataloger.

Varje år frågar gymnasium.se deras besökare frågor om gymnasievalet för att se vad nuvarande och blivande elever tycker och upplever. Svaren sammanställs i en årlig rapport: Gymnasievalsundersökningen. I årets rapport deltog 3964 elever.

Vill du har fler insikter om gymnasieväljarna i frågor som vad eleverna blir påverkade av mest, vad de tycker om recensioner och hur mycket hjälp de får av sina studie- och yrkesvägledare?

Ladda ner hela Gymnasievalsrapporten 2019 här!

KOMMUNIKATIONSCHEF
Madeleine Hansen