Öppet seminarium om samiska mänskliga kvarlevor

Nästa vecka arrangerar Svenska kyrkan och Uppsala universitet seminariet ”Samiska mänskliga kvarlevor – historiska perspektiv, aktuella debatter och vägar framåt”. Det lyfter bland annat frågan om återbördande av samiska kvarlevor som förvaras i anatomiska samlingar på olika institutioner i Sverige.

Seminariet kommer att belysa historiska perspektiv och aktuella repatrieringsprocesser i Sverige i dag. Syftet är bland annat att bidra till en fördjupad dialog kring utmaningar, möjligheter och vägar framåt men också till ökad kunskap och förståelse

Tid: Tisdag 9 april kl 09:15-12:00. Plats: Sal IV, Universitetshuset i Uppsala. Seminariet är kostnadsfritt och öppet för media.
Anmälan till seminariet ”Samiska mänskliga kvarlevor”

Krav på återlämnande
– Det är ovärdigt och inhumant att det fortfarande finns samiska mänskliga kvarlevor på museer och institutioner i Sverige mot samernas vilja. Vår förhoppning är att bredda diskussionen och förståelsen ytterligare och bidra till att hinder mot repatriering och återbördande röjs, säger Lisbeth Hotti, Svenska kyrkans handläggare för samiskt kyrkoliv.

Sametinget och samiska aktivister har under lång tid fört fram krav på återlämnande och återbegravning av samiska mänskliga kvarlevor som samlats in för anatomisk och rasbiologisk forskning. Kraven är del av en bredare diskussion om samiska urfolksrättigheter och större samiskt självbestämmande i kulturarvsfrågor. I dag diskuteras också repatrierings- och återbegravningsfrågor runt om i världen.

– Återbördandet av samiska kvarlevor är en viktig fråga för samerna och det samiska samhället och därför stödjer Svenska kyrkan arbetet, bland annat i Lycksele, säger Lisbeth Hotti.

Rundabordssamtal
Svenska kyrkan har lyft repatrieringsfrågorna i det pågående arbetet för en försoningsprocess med det samiska folket, och 2017 tog ärkebiskopen initiativ till en serie rundabordssamtal med bland andra Sametinget, museer och nationella myndigheter i Sverige. Det första samtalet ägde rum i november 2017, och följs nu upp av ett liknande samtal med särskilt inbjudna deltagare direkt efter seminariet den 9 april.

Program för seminariet
09:15 Inledande ord av Ingrid Inga, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

09:30 Samlingarnas historiska bakgrund och aktuella repatrieringsdebatter. Carl-Gösta Ojala, forskare, Institutionen för arkeologi och antik historia, Uppsala universitet.

09:50 De anatomiska samlingarna vid Gustavianum i Uppsala. Anne Ingvarsson, 1:e antikvarie, Gustavianum, Uppsala universitetsmuseum.

10:10 Repatrieringsprocessen i Lycksele 2019 – en planerad återbegravning.
Mikael Jakobsson, ordförande i Lycksele sameförening, medlem i Samtingets etiska råd.
Olle Thoors, informatör Södra Lapplands pastorat, Svenska kyrkan.
Adriana Aurelius, projektledare repatriering, Lycksele kommun.

10:30 Samiska perspektiv på repatriering och återbegravning. Rose-Marie Huuva, konstnär och poet.

10:50 Fikapaus

11:10 Paneldiskussion, med tid för frågor. Föredragshållarna samt Knut Weibull, överantikvarie, Riksantikvarieämbetet.
Moderator: Katarina Pirak Sikku, konstnärlig ledare och forskare

Kontaktpersoner:
Lisbeth Hotti, Svenska kyrkan: lisbeth.hotti@svenskakyrkan.se
Carl-Gösta Ojala, Inst. för arkeologi och antik historia, Uppsla universitet: carl-gosta.ojala@arkeologi.uu.se

Samiskt i Svenska kyrkan

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.